دانلود فیلم ده نمکی ها - قسمت اول و دوم



+ دانلود نمایید ( قسمت اول )

کاری از پگاه آهنگرانی


+ دانلود نمایید ( قسمت دوم)

----------------------------------------------------------

مسعود دهنمکی: ده نمکی ها چگونه ساخته شد؟
مسعود دهنمکی در وبلاگ خود نوشت:

پگاه آهنگرانی را از سال 85 و زمان ساخت اخراجی ها 1 می شناسم.اولین بار او را در دفتر بامدادفیلم دیدم. بعد از ساخت "فقر و فحشا" خیلی از اهالی سینمااز ساخت فیلم استقبال كردند و خانم حكمت هم یكی از این اهالی بود .او طی تماس تلفنی از فیلم و صداقت آن تعریف كرد و حتی در مصاحبه با برخی روزنامه های طیف اصلاح طلب سعی كرد فضا را به نوعی تلطیف كند. خانم حكمت اعتقادات خودش را دارد و من هم اعتقاد خودم را. اما سعی كردیم با احترام، به نقد آثار هم بپردازیم. حتی زمانی كه نیت ساخت اخراجی ها را داشتم باعث و بانی ملاقاتی بین من و پیمان قاسمخانی شد. گرچه قرارداد نگارش فیلمنامه با قاسمخانی ناتمام ماند اما به هر حال باب آشنایی بین ما شد.پگاه آهنگرانی را نیز همان زمان در دفتر مادرش دیدم.

بعد از اكران اخراجی ها دیدم كه دوربین دردست با شور و شعف خاصی از استقبال مردم تصویر برداری می كند.در یكی از سینما ها دیدم كه با مشاهده استفبال گروهی از جانبازان از فیلم اخراجی ها، در حالی كه بغض كرده و گریه می كرد به حرفهای آنها گوش می داد. وقتی مرا دید جلو آمد و گفت همینطوری تصویر می گیرد .این هجوم انبوه جمعیت از طیف های مختلف مردم او را به وجد آورده بود . بعد از مدتی گفت :می خواهد این راش ها را به صورت یك مستند در بیاورد البته با محوریت اخراجی ها. هرچند نمی دانستم از این راش ها چه آشی پخته خواهد شد اما از اینكه یك بازیگر جوان وارد عرصه كار مستند سازی می شود برایم ارزشمند بود.

از آن به بعد اخبار مربوط به من و اخراجی هارا در رسانه ها دنبال می كرد و هرجا برنامه ای بود با اكیپ تصویر برداری اش زودتر از ما آنجا حاضر می شد.پشتكارش ستودنی بود.

از جایی، اطمینانم به او بیشتر شد و گذاشتم كار خودش را بكند.از راش های قدیمی دوران روزنامه نگاری خواست و از مجموعه عكس هایم؛ من هم دریغ نكردم.دو سه سال این پروزه را طول داد چند بار سر مسائل سیاسی بحث مان می شد اما در نهایت كینه ای از او نمی دیدم. جوانی بود و شور و گاهی اشتباه.اما پذیرفته بودم كه او فیلم خودش را باید بسازد.برای من بار اولی نبود كه دیگران درباره ام تحقیق می كنند و یا مستند می سازند . با خودم گفتم هر چه باشد از كریستین امانپور و یا اسكات پیترسون كه صادق تراست.

وقتی فیلم را ساخت یك نسخه از آن را برایم فرستاد خودش می دانست كجاها شیطنت كرده؛ مثلا وقتی كارگردانی كه "پوپك و مش ماشاالله" ساخته در فیلمش علیه ابتذال حرف می زند آدم خنده اش می گرفت. یا كسی كه دم از اصلاح طلبی و اصول اخلاقی سیاسی می زد ،اما با چندرغاز پول بیشتر، سردبیر نشریات منتسب - به قول خودشان- دولت كودتا شد؛ این بیشتر به یك جوك می مانست.

آ ن وقت همین آدم ها وقتی فیلم پگاه آهنگرانی را دیدند به او گفتند فیلمت خنثی است و چرا اینقدر كم به ده نمكی حمله كردی؟

خودش می گفت همین دوستان سینمائی اش در هیئت انتخاب جشنواره ... فیلمش را راه نداده تازه بد و بیراه هم به او گفته اند.

جالب اینجاست مایی كه متهم به بداخلاقی هستیم،اجازه می دهیم، علیه مان فیلم بسازند و حرف خودش را بزنند و آن وقت كسانی كه مدعی آزادی بیان هستند به دوست خود حمله می كنند كه چرا كم به فلانی (یعنی من)حمله كردی!!!

امروز هم كه پگاه آهنگرانی گرفتار شده همین ها نعل وارونه می زنند و دلیل دستگیری اورا ساخت فیلم ده نمكی ها عنوان می كنند.

امیدوارم مشكل آهنگرانی حل بشود و وقتی بیرون آمد دوستان خودش را بشتر بشناسد. البته او در گفتگو با روزنامه شرق قبلا نكات جالبی را طرح كرده كه خواندنش خالی از لطف نیست!



پگاه آهنگرانی بازداشت نشده است اما...؟!

بخش هایی از گفت وگوی پگاه آهنگرانی با روزنامه شرق

شرق:برای همین فیلم مستند می‌سازید، آن هم با تغییر فاز یعنی درباره كسی كه نمی‌توان نسبت به او بی‌طرف بود، یعنی ده‌نمكی‌. پیش از این در مورد تئاتر شهر فیلم ساختی كه یك بنای نوستالژیك است. بعد در مورد غزاله علیزاده فیلم ساختید كه كاراكترش جذاب بود.



-در مورد مستند ده‌نمكی، اول فیلم گرفتم و بعد تصمیم گرفتم چه كارش كنم. آن روزها اخراجی‌های دو در حال اكران بود و خوب هم می‌فروخت. عید بود و از سفر كه برگشتیم این جو وجود داشت. فكر كردم اتفاق عجیبی در حال وقوع است. عجیب است كه اخراجی‌ها اینقدر می‌فروشد و باید یك چیزهایی ثبت شود و خب، دوربین هم در دفتر وجود داشت. من و دوستم شروع كردیم جلو سینماها رفتیم با مردم مصاحبه كردیم و می‌پرسیدیم چرا این فیلم را می‌بینید. از جو سینماها شروع كردیم تا رسیدیم به آقای ده‌نمكی. یعنی آقای ده‌نمكی خبردار شد كه ما یك فیلم می‌سازیم و گفت بیایید با خودم هم صحبت كنید، ببینم چه می‌خواهید. از یك جایی خود آقای ده‌نمكی وارد قضیه شد و من احساس كردم خود آقای ده‌نمكی از فیلمش جذاب‌تر است. به تدریج نقش خودش را در فیلم بیشتر كردم. اتفاقا به نظرم این فیلم می‌تواند به غزاله علیزاده نزدیك باشد. اصلا نمی‌خواهم این دو شخصیت را در كنار هم بیاورم ولی این دو شخصیت یك وجه مشتركی دارند و آن وجه نمایشی بودنشان است. این نقطه شروع فیلم شد و می‌گفتم این آدم چقدر شخصیت نمایشی‌ای دارد. از همان‌جا بود كه احساس كردم این فیلم پتانسیل این را دارد یك فیلم مستند بشود.



‌ شرق:یعنی از قبل هیچ ایده در مورد نحوه كار نداشتید.



-نه. هیچی. ما جلو سینماها رفتیم و با مردم و بعد با خود ده‌نمكی و آدم‌هایی مثل آرش خوشخو، احمد میراحسان، جواد طوسی و فراستی صحبت كردیم. ساختن فیلم به انتخابات دو سال پیش خورد و ادامه كار امكان‌پذیر نبود. فیلم حدود یك سال خوابید و آن راش‌ها همچنان خانه من بود. من از كار نصفه متنفرم ولی به نظرم خیلی سخت بود كه بعد از انتخابات و آن اتفاقات این فیلم را كار كنیم. چون یك هوشمندی عجیبی می‌خواست كه توهین نكنیم. اولین چیزی كه به ذهن‌ها القا می‌شود، این بود كه پگاه آهنگرانی می‌خواهد یك فیلم درباره مسعود ده‌نمكی بسازد و به او توهین كند. این به نظرم ساده‌ترین كار بود اما من اصلا نمی‌خواستم این كار را بكنم. چون با گذاشتن دو پلان كنار هم می‌شد این آدم را خراب كرد و من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد. از طرفی هم نمی‌خواستم مطرح شود كه پگاه آهنگرانی از مسعود ده‌نمكی پول گرفته و درباره او فیلم بسازد. یعنی لبه تیغ بود. در این جوی كه الان وجود دارد به راحتی می‌توانستند، بگویند پگاه آهنگرانی با یك سری آدم‌ها ساخت و پاخت كرده، پول گرفته و فیلم تبلیغاتی ساخته است. همین كه درباره ده‌نمكی فیلم بسازی پیش‌داوری به وجود می‌آورد كه چرا اصلا آدم باید درباره این آدم فیلم بسازد. اما سوال این است چرا نسازد، خب؟ آدم درباره چوب كبریت هم می‌تواند فیلم بسازد.



‌ شرق:حالا چرا بسازد اصلا؟



-به این دلیل كه این موقعیت پتانسیل فیلم شدن دارد. به هر حال مسعود ده‌نمكی یك پدیده‌ای هست. نمی‌توانیم بگوییم، نیست. واقعا هست. سیری كه این آدم داشته نمی‌گویم دچار تحول و تغییر شده است. این آدم خبرساز بوده، این آدم چهره جنجالی بوده در سه دهه زندگی‌اش یعنی 60، 70 و 80. در هر سه دهه این آدم چهره‌ای بوده كه مردم راجع به او حرف می‌زدند. آدم‌ها راجع به او حرف می‌زدند و در واقع نمایندگی یك قشری را می‌كرده. قشری كه در سنین پایین جبهه رفته‌اند و هشت سال جبهه بودند و حالا به شهر آمده‌اند. آنچنان تاثیری رویشان داشته كه همیشه همه چیز را مثل جنگ می‌دیدند. جنگ با فقر و غنا، جنگ با بدحجابی، جنگ با متحجرها، جنگ با لیبرال‌ها. همه‌اش جنگ بوده است و این به نظرم پتانسیل كار دارد. شاید من اگر در یك دوره دیگر بخواهم فیلم بسازم كه اتفاقا خیلی دوست دارم در یك شرایط دیگر و با دست باز این فیلم را بسازم، احساس می‌كنم راحت می‌شود یك فیلم سه ساعته از آن در آورد. آنها نسل جالبی هستند.



‌ شرق:بعد از اینكه مسعود ده‌نمكی وارد فیلم شد در مسیر ساختن مستند تغییری هم پیش آمد؟



-آقای ده‌نمكی خیلی با من كنار آمد. شاید اگر خیلی‌های دیگر بودند این كار را نمی‌كردند. با اینكه ایشان هیچ اطلاعی نداشت كه من می‌خواهم درباره‌اش فیلم خوب بسازم یا فیلم بد. هیچ حرفی هم نمی‌زد كه مثلا نظرت راجع به من چیست. شاید خیلی‌ها می‌دانستند من چه فیلمی می‌خواهم درباره ده‌نمكی بسازم و شاید خودش هم می‌دانست ولی هیچ وقت نخواست من را محدود كند و اتفاقا خیلی به من كمك كرد. همین جنبه‌اش خیلی برای من جذاب بود. مسعود ده‌نمكی یك شخصیت واقعی دارد كه مربوط به خودش است و یك شخصیتی كه در روزنامه‌ها از خودش نشان می‌دهد و مصاحبه‌هایی كه می‌كند من به شدت با 90 درصدش مخالفم. كمك‌هایی كه او به من كرد به نظر من كاری بود كه خیلی‌ها نمی‌كردند. با این دیدی كه می‌دانست من نسبت به او دارم. می‌گویم با خیلی از چیزهای بیرونی‌اش مخالفم ولی شخصیت خودش به گونه‌ای است كه من می‌توانم با او مكالمه هم برقرار كنم.



‌ شرق:با توجه به اینكه این فیلم را ساخته‌اید و به شخصیت و نگاه ده‌نمكی سعی كردید نزدیك شوید فكر می‌كنید چه تغییری در نگرش این آدم به وجود آمده است.



-این بحثی است كه در فیلم من هم مطرح می‌شود... ببین من اصلا در حدی نیستم كه بگویم چه اتفاقی برای آدم‌ها می‌افتد چون واقعا خیلی چیز پیچیده‌ای است. ولی من می‌دانم كه یك چیز بیرونی رفتار آدم را می‌تواند دگرگون كند. مثلا سینما. سینما یك حوزه‌ای است كه می‌تواند آدم‌ها را تغییر دهد و اصلا ربطی به سیری كه آدم طی كرده ندارد. خود مقوله سینما می‌تواند باعث تغییر آدم‌ها شود. آقای ده‌نمكی هم هیچ وقت نگفته قبلا داشته كار بدی می‌كرده و حالا كار خوبی می‌كند...



‌ شرق:بعد از اینكه تولید فیلمت تمام شد، برای نمایشش چه فكری كردی؟



-هنوز تلاش می‌كنم فیلم را به جشنواره سینما حقیقت و جشن خانه سینما و... بفرستم. یك جاهایی می‌خواهم بفرستم اما شاید اصلا از فیلم خوششان نیاید چون به هر حال من از یك آدم‌هایی شنیدم كه گفته‌اند پگاه آهنگرانی از ده‌نمكی پول گرفته و این فیلم را راجع به او ساخته است. كسانی كه فیلم را ندیده ‌بودند این حرف‌ها را درآوردند. این فیلمی است كه آدم‌ها رویش قضاوت دارند. و كاری به این ندارند كه این فیلم خودش خوب است، كارگردانی‌اش خوب است، مونتاژش خوب است و... . آرزوی هر فیلمسازی، این است كه فیلمش دیده شود. فیلم را كپی می‌كند و می‌دهد به این و آن دوست تا سرانجام در جایی دیده شود. وقتی فیلم پخش شد مردم متوجه شده‌ بودند كه من روی یك خط باریكی حركت می‌كنم و به هر طرف متمایل شوم برایم خیلی خطرناك است و خیلی از سینمایی‌های ما به این نكته توجه نكرده بودند و به نظرشان می‌آمد كه من از آقای ده‌نمكی پول گرفتم كه این فیلم را برایش بسازم. اتفاقا این صحبت را من نه از آن سینمایی‌هایی كه به نظرمان مرتجعند بلكه آن سینمایی‌هایی كه به نظر ما روشنفكرند و ذهن بازی دارند و موضع سیاسی درستی دارند، شنیدم. یك نفر در مردم معمولی این طوری احساس نكرده بود. حتی برایم نظر ده‌نمكی هم خیلی جالب بود. ده‌نمكی به من زنگ زد و با اینكه گله داشت عین دیالوگش این بود كه تو با من صادق نبودی، می‌دانستم ولی فكر نمی‌كردم تا این حد چنین موضعی داشته باشی. تو در یک فیلم كارهایی كرده‌ای كه حرف‌های من را زیر سوال برده‌ای اما فیلم تو است. نگفت من فیلم را دوست داشتم. گفت این فیلم، فیلم تو است و من نمی‌خواهم به تو بگویم چرا این را ساختی. فیلم خودت است و دوست داشتی آن را این طور بسازی.



‌ شرق:بعضی‌ها هم گفتند این فیلم خنثی بود.



-نه. من اصلا با این نظر موافق نیستم. این فیلم متن دارد. وقتی موضعی‌داری و روی لبه تیغ راه می‌روی به این مفهوم است كه می‌خواهی آن حرف به شكل برخورنده‌ای به آدم‌ها القا نشود و دم‌دستی هم نباشد.قضاوت پشتش است و من از قصد روایت گذاشتم كه قضاوت هم بكنم. ولی لحن قضاوت فرق می‌كند.

منبع : پارسینه

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: Bartarbin@yahoo.com
  • تلفن:
  • فکس:
  • موبایل:

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.