فیلم مستند نقد هری پاتر / لینک مستقیم دانلود

فیلم مستند نقد هری پاتر

فیلم مستند نقد هری پاتر

مدت زمان: ۵۲ دقیقه

کیفیت: TVRip (خوب)

تاریخ اتمام تحقیق و نگارش: سال ۱۳۸۳

تاریخ ساخت مستند: پائیز ۱۳۸۴

زمان پخش: مرداد ۱۳۸۶

کاری از: رقیه محمدزاده، لیلا لرستانی / شبکه دو سیما


بالاخره پس از چند سال صدا وسیما نقدی ناقص بر هری پاتر پخش کرد. البته این برنامه در سال­های گذشته پخش شده و از آرشیو مبین مدیا (برای امروز که قسمت آخر این فیلم روی پرده است) انتخاب شده است. مستند هری پاتر به کارگردانی و تهیه کنندگی رقیه محمدزاده و نویسندگی لیلا لرستانی با همکاری گروه تحقیقات ساخته شد. جالب آنکه طبق مطالب اعلام شده، تاریخ اتمام تحقیق و نگارش سال ۱۳۸۳، ساخت مستند پائیز ۱۳۸۴، ولی زمان پخش آن مرداد۱۳۸۶ بوده است. که این نحوه برخورد صداوسیما (که برای عید نوروز امسال فیلم ضد اسلامی Solomon Kane را با تغییر نام پخش کرد! و برگ­های زرین اینچنینی آن هر روز رو می­شود!) با اینگونه تولیدات، جای تامل دارد.

بعد از فروش همزمان جلد هفتم از مجموعه هری پاتر در تهران با اروپا و آمریکا، روزنامه کیهان، در تاریخ ۴ مرداد ۸۶ در مقاله­ای به طور اجمال به یهودی-صهیونیستی بودن این رمان اشاره کرد. این مقاله، عصبانیت طرفداران هری پاتر در ایران را درپی داشت و انتشارات بلومزبری، ناشر انگلیسی رمان نیز در فضای به وجود آمده، ادعای روزنامه کیهان را رد کرد. در ادامه متن کامل این نقد را از سایت شبکه دوم سیما و در پایان هم خیلی خلاصه نمونه ای از مستندات صهیونیستی بودن فیلم آورده شده است.

مقدمه من هیچگاه درباره نوشتن برای کودکان فکر نکردم این کتاب کودکان بود که مرا انتخاب کرد. (جی کی رولینگ).

جی کی رولینگ - نویسنده هری پاتر

جی کی رولینگ - نویسنده هری پاتر

درباره نویسنده هری پاتر:

جذابیت ها و فروش فیلم و کتاب: رولینگ از جمله داستان نویسانی است که با استفاده از جذابیت رویا برای انسانها و به سبب خلق اثر کاملا خیالی هری پاتر به شهرت فراوانی دست یافت. فکر خلق هری پاتر در کوپه یک قطار به سال ۱۹۹۰ به ذهن رولینگ خطور کرد و به مدت ۵ سال طول کشید تا او بتواند جلد اول کتاب خود را به اتمام برساند و پس از انتشار به فروش چشمگیری دست یافت به همین دلیل در سال ۱۹۹۹ جلد دوم و سوم مجموعه هری پاتر به چاپ رسید. و در فاصله کوتاهی پس از چاپ این دو جلد قسمت چهارم هری پاتر منتشر شد و با فروشی که تا آن تاریخ بی سابقه بود زمینه را برای چاپ جلد پنجم مهیا نمود. جلد پنجم کتاب رکورد فروش قبلی را شکست و در چاپ اول خود حدود ۷ میلیون جلد را روانه خانه علاقمندان داستانهای هری پاتر کرد. این مجموعه به ۶۱ زبان دنیا ترجمه و در اکثر کشورهای جهان منتشر شده است. تا کنون بیش از ۲۵۰ میلیون جلد از این کتاب ها به فروش رفته است.

این شهرت جهانی کمپانیهای فیلم سازی هالیوود را در ساختن فیلم بر اساس این داستانها مصمم کرد. تا کنون ۳ قسمت از داستانهای هری پاتر با نام های هری پاتر و سنگ جادو، هری پاتر و تالار اسرار و هری پاتر و زندان آزکابان به صورت فیلم به نمایش درآمده­اند. علی رغم کمتر بودن نسبی قوت فیلم­ها در برابر متن کتاب دو فیلم اول هری پاتر با فروش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار عنوان دومین فیلم پرفروش دنیا را به خود اختصاص داده است.

یکی از ابزارهای موثر و کاربردی در این راستا صنعت سرگرمی است اما به وضوح مشخص است که این صنعت کودکان را با جهانی سحرآمیز آشنا می کند دنیایی که در آن مرزهای واقعیت و خیال درهم شکسته شده و هیچ قاعده قابل استنادی برای درهم تنیدگی این دو جهان وجود ندارد. این که چرا علاقه به رویا و شیفتگی در برابر دنیاهای خیالی تا این حد در بین کودکان و نوجوانان افزایش یافته مجال بیشتری را برای بحث می طلبد. ما در این مجموعه برآنیم تا اندازه ای شما را با اهداف تهیه کنندگان و پدید آورندگان چنین آثاری آشنا کنیم و قضاوت در مورد خوب یا بد بودن آن را به عهده عقل سلیم و ذهن خلاق شما بگذاریم.

معنویت گرایی انحرافی سینمایی غرب بر کسی پوشیده نیست که در قرن حاضر گرایش به معنویت و دین خواهی مجددا در میان جوامع غربی به خصوص نسل جوان رو به گسترش است. شاید همین رشد روز افزون دین خواهی در بین مردم سبب شده که سینما و تلویزیون نگاه ویژه ای درست در مقابل موج انبوه جستجوگران دین به این مقوله داشته باشد. سینما با بهره گیری از ابزار توانمند تصویری خود بر آن شده تا دین را آنگونه که منطبق بر اهداف سازندگان و کمپانیهای صهیونیستی است تأویل و ارائه کند، به عبارتی در پاسخ به خیل عظیم ذهنهای پرسشگر غربی در مورد حقیقت پروردگار و خلقت بشر چاره ای ندارند جز آنکه اذهان جستجوگر را سرگرم جادوی بی نظیر و قدرتمند خود کنند و با ارائه آئین های خیالی و ترویج خرافه این انسانهای بار دیگر بیدار شده از خواب غفلت را از مسیر واقعی و مستقیم دین خواهی و علاقه به معنویت منحرف سازند.

با توجه به آنچه که گفته شد موج خلق فیلم های خیالی به حدی در غرب گسترش یافته که می توان از آن به عنوان نوعی اعلام جنگ در مقابل رشد دین خواهی و بازگشت به معنویت یاد کرد. این فیلم ها هر روز به تعداد بیشماری روانه بازار می شوند و در اختیار افکار پاک بشری قرار می گیرند به قدری تاثیر گذار و جذابند که به سختی می توان از دام مکر و تاثیرشان گریخت. تصاویری سرشار از اوهام و خیالات که مرز بین حقیقت و رویا را شکسته اند و مشکل می توان غیر واقعی بودن آنها را لمس کرد.

فیلمهایی مانند افسانه مرلین ـ سه گانه ارباب حلقه ها و در این اواخر مجموعه پرفروش و خیالی هری پاتر. دنیای خیالی و انتزاعی هری پاتر به مدد خلق تصاویر سرگرم کننده و جذاب در دنیای کاملا فانتزی و بهره گیری از جلوه های ویژه توانسته بیننده را در بین تصاویر خود میخ کوب کند.

تاکید بر بی نیازی انسان از سرچشمه لایزال الهی و اتکای محض به خود (اومانیسم و دئیسم) انسان مخلوق خداوند است و استعدادهایی در وجودش به ودیعه نهاده شده تا بازتابی از قدرت و اراده آفریدگار باشد. یکی از هدایای خداوندی همان خلق مجدد و یا شکل گرفتن عوالم دیگر توسط انسان است که ساکنان آنرا مردمان و موجودات خیالی تشکیل می­دهند و محیطی افسانه­وار و شگفت انگیز آن صحنه ای برای اجرای نمایشهای حیرت آور و خیالی است. اگر ما به آنچه در این دنیاها وجود دارد به چشم یک شگفتی بنگریم آنگاه قادر خواهیم بود در برابر منبع تمامی این شگفتیها نیز سر تعظیم فرود آوریم.

اما در مجموعه هری پاتر یکی از بارزترین نکات موجود تاکید بر بی نیازی انسان از سرچشمه لایزال الهی و اتکای محض به خود است به گونه ای که در هیچیک از قسمتهای این مجموعه اشاره ای حتی کوتاه به وجود خداوند و یا مدد جستن از او و بهره گیری از تعالیم روشنگرانه پیامبران برای یافتن راه درست وجود ندارد. در عین حال تلاش شده تا گفته شود که انسان به تنهایی و بدون کمک گرفتن از خالق هستی و ماوراء الطبیعه هم توانایی تصرف در تمام امور را دارد و این اراده و توانایی های اوست که امور جهان را پیش می برد نه خداوند.

جادو و جادوگری خدایان دنیای خیالی رولینگ مجموعه هری پاتر همانند کتب مذهبی از دنیای معنوی برای کودکان سخن می گوید. اما دنیایی که قدرت خود را از خدای واحد نمی­گیرد. خدای دنیای خیالی رولینگ ترکیبی از خدایان گوناگون است خدایان کوچک و بزرگی که هر کدام منشاء اثر در برخی امورند. خدایان دنیای خیالی رولینگ همان جادوگران و عناصر موجود در مجموعه هستند که به فراخور جایگاهشان در داستان توانایی انجام برخی امور را دارند مانند استاد غلبه بر تاریکی، استاد غیب گویی و استاد دفاع در برابر جادوی سیاه و دامبلدور رئیس جادوگران خوب و هزاران خدای کوچک دیگر، گویی انسان تنها محور موجود در این عالم و منشاء تمام امور است و اراده اوست که حاکم بر جریان زندگی است. در این مجموعه جای تعالیم هدایتگر پیامبران برای نجات بشریت را علوم و فنون جادوگری و جای انوار جلوه گر کتب آسمانی را انواع کتابهای عجیب و غریب نیمه زنده جادوگری گرفته است.

همچنین تاکید می شود که بالاترین راه برای نجات انسان فرا گرفتن این فنون است. تمام اشیاء و امور موجود در این مجموعه هویت خود را از دست داده و در اختیار جادوگران و افسونگران بزرگ و کوچک قرار گرفته اند. آنها قادرند بنابر نیاز خود در تمام اشیاء و امور تصرف کرده آنها را تغییر دهند و یا از میان بردارند. همانگونه که گفته شد این اراده انسان است که امور را در تصرف خود دارد و می تواند با برهم زدن قوانین علت و معلولی، امور را آنگونه که خود می خواهد تغییر دهد.

در هری پاتر و زندانی آزکابان می بینیم که هری و هرمیون به مدد ساعت زمان هرمیون و راهنمایی های دامبلدور با بازگشت به گذشته و دست کاری برخی از حوادث در آن و با نجات پرنده چهار پا و بلک مسیر حوادث را عوض می­کنند. آنها نمی­توانند به آینده سفر کنند و ظاهرا در آن تغییری به وجود آورند. اما با ایجاد تغییری در گذشته و امتداد آن در زمان حال سیر وقایع در آینده نیز دستخوش دگرگونی می­شود زیرا این امروز و دیروز است که فردا را می­سازد پس تحول در حال و گذشته می تواند آینده را تغییر دهد. هری و هرمیون از کیفیت این تاثیرات و تغییرات بی خبرند اما در واقع خودشان سبب پدید آمدن این دگرگونیها می شوند. همچنین هری پاتر هنگامیکه به عقب باز می­گردد در می یابد که مصدر انجام تمام امور خود اوست نه قدرت مافوق بشری، صحنه بازگشت هری و هرمیون به گذشته و نجات بلک و هری در حالیکه هری می­پنداشته که این پدر او بوده که آنها را از دست دیوانه سازها نجات داده لیکن پس از بازگشت به گذشته و مرور حوادث آن در می­یابند که این قدرت خود او بوده که نجاتش داده نه کس دیگر.

اکرام و استعانت فقط خاص استادان جادوست و لاغیر!

در هیچ یک از قسمتهای این مجموعه خیالی اشاره­ای گذرا حتی به دعا و نیایش و توسل و توکل به منبع نورانی پروردگار عالم و جایگاه آن در بدست آوردن نعمتهای الهی و خواسته های بشری نشده است. در عین حال تاکید شده که هیچ مافوق انسانی وجود ندارد که شایسته عبادت باشد و این تنها استادان بلند مرتبه جادوگری اند که باید مورد احترام و تکریم قرار گیرند. حتی در قسمت اول داستانهای هری پاتر سعی شده دامبلدور به نوعی فردی روحانی معرفی شود که احیانا از غیب نیز خبر دارد و نیروی تاریکی یا همان لرد ولدمورت از او می ترسد. هنگامی که هری از حضور ولدمورت باخبر می شود و می فهمد که او می خواهد سنگ جادو را به دست بیاورد می ترسد که مبادا پس از بدست آوردن قدرت به سراغ هری بیاید و او را بکشد که هرمیون به هری می گوید ولدمورت از دامبلدور می ترسد تا او هست نباید بترسی و یا هاگرید به هری می­گوید هاگوارتز امن ترین مکان دنیاست.

همه عناصر این مجموعه دست به دست یکدیگر داده اند و هری را حمایت می­کنند. این عناصر بدون تقاضا و یا استمداد هری در لحظات حساس پا به میدان می­گذارند و به کمک او می آیند. آمدن ماشین پرنده پدر رون ویزلی به جنگل ممنوعه برای نجات هری و رون از دست عنکبوتهای گوشتخوار، آمدن ققنوس دامبلدور یا همان فوکس هنگام حمله باسیلیسک و درآورده شدن چشمهای این مار عظیم الجثه که مهلکترین نیروی اوست توسط فوکس، ظاهر شدن شمشیر گریفیندور در هنگام نبرد با باسیلیسک از درون کلاه فیریچی و بهبود یافتن زخم عمیق هری توسط اشک ققنوس که در واقع او را از مرگ نجات می­دهد. همه این نیروهای غیر الهی و غیر ماورای طبیعتی بدون تقاضا و یا دعا کردن به کمک هری می آیند و او حتی از وجود بعضی از آنها تا وقتی به کمکش می آیند خبر ندارد. در مجموعه هری پاتر ظرفیتهای فراوان برای توسل به خداوند و طلب شفا و موفقیت وجود دارد. اما آنها تنها با اتکا به نیروهای جادویی خودشان سعی می کنند مشکلاتشان را حل کنند.

در هری پاتر و حفره اسرار، بیمارانی که توسط هیولای حفره مورد حمله قرار گرفته و خشک شده اند. با معجون گیاهان جادویی که نیمی گیاه و نیمی جاندار هستند درمان می شوند و شفا می یابند و یا در هری پاتر و زندانی آزکابان دانش آموزان برای راندن و از بین بردن دیوانه سازها به جای دعا و توکل به خداوند که مافوق همه قدرتها است سعی می کنند خاطره خوشی را به یاد بیاورند. نقش عمده تصادف در دنیای ادعایی فیلم و کتاب هری پاتر در دنیای خیالی رولینگ تمام امور اتفاقات موجود کاملا تصادفی و ناگهانی بوده و جادوگران یا موجودات برتر در مقابل این حوادث به صورت کاملا اتفاقی قرار می گیرند در عین حال با وجود عدم آگاهی به توانایهای خود با این حوادث روبرو می شوند و عکس العملهای نجات بخشی را نیز از خود بروز می دهند. بدون اینکه حتی بدانند آیا قدرت انجام آن کارها را دارند یا خیر. در این مجموعه با تاکید بر اینکه ماوراءطبیعتی وجود ندارد و هر چه هست محدوده موجود و قابل حس و تجربه است و آنچه قابل حس و تجربه نیست پس وجود ندارد، نیست و قابل اندیشیدن نیست، خط بطلانی به تفکر و تعقل در امور هستی کشیده می شود و اذعان می دارد که بهره گیری از عقل کاری عبث و بیهوده است و این آگاهیهای انسان نیست که او را نجات می دهد بلکه توانایهای اوست که باعث ماندگاری او می گردد. در حقیقت این توانایی تمرکز است که عامل تسلط به ماوراءطبیعت است نه چیز دیگری و با آن می توان به زمان و مکان و قدرتهای مافوق بشری فائق شد و آنها را نیز از پای درآورد.

موفقیت هری پاتر نه از روی تفکر و اندیشه در این مجموعه می بینیم گاهی بعضی از نیروهای درونی هری را مجبور به انجام کارهایی می کنند که منجر به پیروزی او بر مهلکترین خطرها می شود و این در حالی است که او بدون تفکر دست به چنین کارهایی می زند و از عاقبتش هم بی خبر است. مانند فرو کردن نیش یکی از دندانهای باسیلیسک بدون تفکر و درنگ در دفتر خاطرات تام ریدل تکیه به اوهام و رواج دادن آن در ماجراهای داستان یکی از نکات قابل بحث در این مجموعه است.

قدرت جادویی یک سنگ و تاثیر آن در انسانها در بدست آوردن قدرت وجود موجودات عجیب الخلقه حافظ و نگهبان این سنگ جاودانی اند. شکسته شدن مرز بین حقیقت و خیال به گونه ای که دیگر نمی توان بین آنها تمایزی قایل شد، مانند لحظه ای در هری پاتر و سنگ جادو که هری با دامبلدور درباره خصلت و ماهیت آئینه سخن می گوید و دامبلدور به هری تذکر می دهد که آئینه نه معرفتی دارد و نه حقیقی و فقط خوشبخت ترین انسانها می توانند جلوی آئینه بایستند و خود را در آن ببینند و آئینه آرزوهای هر فرد را به او نشان می دهد، این همان کارکرد خیال است که آرزوهای دست نیافتنی در آن هویت می یابند. معاد مادی و بهشت زمینی و جادویی هری پاتر داستانهای هری پاتر سرشار از شگفتی و سرخوشی برگرفته از قدرت تخیل هستند که تنها تعداد اندکی از مخاطبان از افسون آن در امان بمانند.

در داستانهای هری پاتر مهره های سخن گوی شطرنج درباره بهترین حرکات بعدی با بازیگران بحث می­کنند. اسباب بازیها و وسایل هوشمند به تعداد کافی وجود دارند. حیوانات اساطیری مدام در صحنه در حال آمد و شد هستند. جغدها نامه می رسانند یک غول دوست داشتنی تخمی به دست می آورد که تبدیل به اژدها می شود. روز عید کریسمس کسی دعا و نیایش نمی­کند و فقط ارواح بزرگ و کوچکی به صورت دست جمعی در میان دانش آموزان حرکت می کند و درحالی که کتابی به دست دارند سرود می خوانند که دعا کردن در کلیسا را تداعی می کند.

دنیای ساحرانه رولینگ ذاتا و عملا اسرارآمیز است. این دنیا مقدسات را خنثی می کند و در عوض با رویکردی خاص مفاهیم عمیق ناهنجار و مخرب دنیای واقعی را طبیعی و عادی جلوه می دهد. در این مجموعه پدیده عظیم مرگ به گونه ای تغییر داده شده است که در تضادی واضح با تعلیمات دینی و اعتقاد به مرگ در ادیان الهی است. مرگ قطعی وجود ندارد و آنچه در این مجموعه از آن به عنوان از بین برنده موجودات یاد شده بوسه دیوانه سازهاست. اگر دیوانه سازها به کسی بوسه بزنند روح او از طریق دهانش خارج می شود اما او نمی میرد بلکه زنده است و فقط جسم او مانند شیئی توخالی و سرد حرکت می کند درحالیکه روح خاطره و هویت ندارد. جهان جادویی رولینگ جدا و مجزا از جهان ما نیست بلکه جزئی از آن است. در مجموعه هری پاتر وزیر جادوگری با نخست وزیر انگلستان دیدار می کند. هری و دوستانش بین دنیای واقعی و مدرسه هاگوارتز و دنیای جادویی پیوسته در حال رفت و آمد هستند. از این رو دنیای باور نکردنی رولینگ عالمی مجزا و غیر واقعی نیست بلکه قسمتی از همین جهان حقیقی است.

باز هم روباه پیر رئیس حکومت جادوگران است داستان در لندن امروز و کشور انگلستان رخ می دهد، جادوگران و ساحره ها کسانی هستند که با دانش مرموز مخفیانه از چشم مردم عادی پنهان می مانند. دانش آموزان و اساتید مدرسه هاگوارتز شبیه شخصیتهایی هستند که هر کس می تواند در هر مدرسه شبانه روزی بریتانیا آنها را ببیند تنها تفاوت موجود میان آنها در نیروهای خارق العاده و فعالیتهای عجیبشان نهفته است.

شیطان و شرارت با قرائت یهودیزه هالیوود در فیلم یکی از مهمترین مقوله های مطرح شده در این فیلم مبحث شیطان و نیروهای شر است که حضور آن در تمام مجموعه به وضوح مشاهده می­شود. برای روشن تر شدن این مبحث لازم است که توضیحات مختصری در باب راهیابی کلمه شیطان به عالم سینما داد. سینما از آغاز پیداش خود تا کنون از وجود نیروهای شر که شیطان نیز هم از مظاهر اوست برای ایجاد کنش تقابل در فیلم ها سود برده است، زیرا بدون وجود تضاد و مبارزه در فیلم ها دیگر حیاتی برای سینما باقی نمی ماند. مانند خلق هیولاها، آدمهای بد، حیوانات وحشی عظیم الجثه، دایناسورها، موجودات فضایی بیگانه و مواردی از این دست، اما آنچه در این فصل مد نظر است مفهوم شیطان و وجود مشخصه اوست. واژه شیطان به معنای دورشده یا رانده شده از درگاه خداوند است شیطان قدرتی است نابکار و بسیار بد کردار که به هر موجود گستاخ و سرکشی قابل اطلاق است. او مظهر خبث و شرارت است، که موجب گمراهی و شرک و غرور نوع بشر می گردد.

در کتاب مقدس، مسیحیان شیطان را هلاک کننده و فرشته جهنم می خوانند و با القابی مانند ویرانگر، فریبنده و خصم یاد می کنند. او را پیشوای خباثت و ضد تقدس و عدالت می دانند که وجودش سرشار از تکبر و حیله و مکر است و دشمن خداست. در قرآن کریم نیز شیطان بزرگترین نماینده شر و بدی و نافرمانی به پروردگار خویش است. در این کتاب شریف به کرات به صفات شیطان و فریبکاریهای او اشاره شده و همواره انسان را از پیروی از او بر حذر کرده است. با توجه به موارد ذکر شده مشخص می شود که این واژه در تمام ادیان الهی مورد نکوهش قرار گرفته و به پیروی از آن هشدار داده شده. ولی این یک حقیقت انکار ناپذیر است که هر زمان دین یک گام عقب نشینی کرده غالبا اعتقاد به خرافه و توهم دهها گام پیشروی کرده و به تبع رواج اعتقادات خرافی نیز که یکی از بزرگترین لشکرهایی است که پایه های هر اعتقاد و حکومتی را متزلزل می کند به اوج رسیده، انسان عصر حاضر که غرق در مظاهر تکنولوژی و پیشرفت است روز به روز از دین دورتر شده و برای ارضای نفس خداجوی خود به آغوش خرافه پرستی و اوهام پناه آورده. ترکیب نامیمون مبادی کلامی شیطان پرستی و جادوپردازی و کابالیسم پر واضح است که شیطان پرستی یکی از مظاهر همین سردرگمی هاست، به عبارتی جوامع غربی که مظهر تمدن جدیدند که بر ستونی از خرافه و ترس بنا شده اند تا شیطان در آن سکنا گزیند و سینما به عنوان مهمترین مروج فرقه الحادی شیطان پرستی توانسته با تمام ابزار قدرتمندش در این میدان پیش قدم باشد.

تاثیرات فرهنگی رسانه های نظیر فیلم، تلویزیون، موسیقی و کتاب نقش بسیار بزرگی در کاستن از سطح آمادگی معنوی مردم ایفا می کند، به گونه ای که شیوع جادوگری و شیطان پرستی و روح گرایی در غرب باور نکردنی نیست. هدف اصلی از سحر و جادو در دست گرفتن کنترل افراد و اشیاء است و به نوعی نپذیرفتن نظم بنیادین الهی در امر خلقت، در مسیحیت از غیب گویی و جادوگری به عنوان نوعی بت پرستی یاد شده. در کتاب مقدس اذعان شده که جادوگری یکی از متعارفترین ابزار شیطان برای غافل کردن انسان از خود است و جادو و افسونگری مستقیم و یا با واسطه آئینی شیطانی است. اینگونه کارها به صراحت با آموزه های دینی یهود و مسیحیت در تناقض است. مطابق یک اعتقاد خرافی شیطان مفهومی اهریمنی است که با قدرتی مخوف و ویرانگر در برابر اراده پروردگار قدعلم می کند و با کمک پیروانش نسل آدمی را در معرض نابودی قرار می دهد.

در آن گروه از آثار سینمایی که شیطان را از این منظر به تصویر کشیده اند انسان موجودی بی پناه است که به چنگال شیطان اسیر شده و هیچ امدادی از جانب پروردگار به او نمی رسد لاجرم آدمی در نبرد نابرابر با شیطان یکه و تنهاست. در این میدان اراده خود او یا انسانهای دیگر تنها سرمایه ای است که می توان به آن امیدوار بود. در سینمای کلاسیک شیطان براساس تقدیری ازلی در زمانی معین از زندان دوزخی خود رها می شود و برای انتقام گرفتن از نسل بشر معمولا در کالبد یک انسان حلول می کند و گاهی هم کودکان معصوم و خردسال را به عنوان میزبان خود بر می گزیند و آنان را به انجام اعمال شیطانی وا می دارد. بر اساس این اعتقاد خرافی شیطان برای انجام شرارت محتاج کالبد آدمی است و هر گاه انسان میزبان، کشته شود و به صورت داوطلبانه خودکشی کند، شیطان جسم انسانی خود را از دست خواهد داد و ناگزیر دست او از آزار آدمیان کوتاه خواهد شد. این باور خرافی دستمایه آثار سینمایی متعددی قرار گرفته که فیلم هایی نظیر جن گیر، طالع نحس و خون آشام از آن جمله اند. اعتقاد به این دیدگاه سبب می شود که انسانها انجام گناه را امری جبری و غیر اختیاری به حساب آورند که اندیشه ای غلط است. در مجموعه هری پاتر ولدمورت در کالبد استاد مدرسه هاگوارتز پروفسور کوریل زندگی می کند. در هری پاتر و حفره اسرار از وجود جینی برای انجام اعمال خود بهره می گیرد.

ولدمورت در هری پاتر و جام آتش با استفاده از خون هری و گوشت بدن جادوگران مجددا باز می گردد و وجودی جسمانی برای خود می سازد. سحر و جادو برای قدرت طلبی صفت دیرینه یهود دنیاطلب در دنیای جادوی رولینگ به بچه ها آموزش داده می شود در نیروهای تعریف نشده دست کاری کنند و آنها را در اختیار خود بگیرند. مبنای وجودی دنیای سحر و جادو در این این مجموعه صرفا جهت دسترسی به قدرت و دانش پنهان است و این اشاره ای است به همان آئینی که برای تضعیف دین مسیحیت پا به عرصه وجود گذاشته و در این مجموعه به طور کامل قابل مشاهده است مانند پررنگ تر بودن جشن هالووین در مقابل جشن کریسمس و نظایر آنها.

با رواج اینگونه فیلم ها و نمایش آنها در تلویزیون گرایش به آئین های خرافی و شیطان پرستی و علاقه به جادو و جادوگری به طور روز افزون در غرب در حال گسترش است به گونه ای که پس از پخش و انتشار مجموعه هری پاتر در غرب گرایش به جادو و جادوگری به شدت رواج پیدا کرده است. تعویض جای اهریمنان و خوبان/تقدیس جادو و سحر در این مجموعه با ترفندی ظریف سعی شده جای نیروهای شر و اهریمنی و نیروهای خوبی عوض شود، به صورتی که حتی این ضد ارزشها در قالب ارزشی پسندیده و نیکو درآمده و مورد احترام قرار گیرد.

در این مجموعه جادوگری امری اخلاقی و پسندیده به کودکان معرفی می شود. همانگونه که ذکر شد مطابق تعالیم مسیحیت جادو و سحر یکی از ابزارهای شیطانی است و جادوگری عملی شیطانی به حساب می آید. در دنیای هری پاتر، ما شاهد نبرد دائمی خیر و شر هستیم. خانم رولینگ تعریف جدیدی از خیر و شر ارائه نموده است. تمامی افراد در هری پاتر از ابزار جادوگری بهره می گیرند، به بیان ساده تر خیر از زبان شیطان معرفی می شود و یک موضوع زشت و اهریمنی به قدری جالب و جذاب معرفی می شود که اصلا نمی توان نسبت به شیطانی بودن آن تردید به دل راه داد. هری پاتر در برابر ولدمورت که همان شیطان و نماینده نیروهای شر در فیلم است با سود بردن از همان نیروهای ارباب تاریکی پیروز می شود. رولینگ پیروزی قهرمانان داستان خود را بر شیطان به عنوان ثمره آگاهی و نیروهای پنهانی ذکر می کند. در مجموعه هری پاتر شخصیتها دست به کارهایی می زنند که در عالم واقعی به فساد روح، تیرگی ذهن و به ذلت کشاندن فاعل آن منتهی می شود. خانم رولینگ با بهره جویی از مفهوم دگرگون شده شیطان در داستانش و به کار گیری نمادهای سمبلک و اساطیری در آن و خلق لحظات خیره کننده و لذت بخش توانسته اثرات بلند مدتی را در اذهان کودکان به جا بگذارد.


فیلم های هری پاتر مملو از نمادها

 نمادهایی که رولینگ در خلق اثرش از آنها مدد گرفته تا اثری تاثیرگذار پدید آورد، عبارتند از مار، جغد، تک شاخ، کلاه، گربه، اعداد، آئینه و عناصر متعدد دیگر. مار و اژدها نمادی از جهانی پیچیده است مظهر مرگ و ویرانی، او چون پوست اندازی می کند به مفهوم زندگی و رستاخیز است و مار چنبره زده نمادی از تغییر و چون ظاهر می شود و غیب می گردد مظهری از امور پیش بینی نشده. مار بواسطه ارتباطش با نیروهای جهان زیرین دشمن نیروهای روحانی است. این حیوان مظهر زیرکی و حیله گری است و همچنین به معنای سرنوشت.

مطابق عقیده یهودیان مار نماینده و نشانه بدی و وسوسه و گناه است. در عقیده مسیحیت مظهر شیطان، مظهر نیروهای شر درونی انسان است که باید بر آن غلبه شود. در فیلم هری پاتر ولدمورت مظهر شر و تاریکی است و به زبان مارها صحبت می کند و افکار سیاه و پلید او در برخی قسمتها خود را به مار غول پیکری تبدیل می کند و هری به واسطه نیرویی که ولدمورت در او به ودیعه گذاشته ناخواسته توانایی تکلم با مارها را داراست و همچنین نماد گروه اسلاترین که ولدمورت از آنها جداست مار است.

جغد - نماینده تاریکی و مرگ-نماد شیطان و نیروهای تاریکی و اخبار شوم و نشانه یهودیانی که مسیحی نشدند

جغد - نماینده تاریکی و مرگ-نماد شیطان و نیروهای تاریکی و اخبار شوم و نشانه یهودیانی که مسیحی نشدند

جغد موجودی دو خصلته که هم پرنده خرد است و هم نماینده تاریکی و مرگ در اعتقادات مسیحی، این حیوان نماد شیطان و نیروهای تاریکی و اخبار شوم است و همچنین نماد و نشانه یهودیانی است که مسیحی نشدند. این حیوان در معانی نمادین خود یکی از عناصر بارز بکار رفته در فیلم هری پاتر است. البته به کارگیری فراوان جغد در این مجموعه این سئوال را در اذهان بر می انگیزد که خانم رولینگ از معرفی این پرنده چه اهداف دیگری داشته است.

گربه نماد دیگری است که در این مجموعه به کرات به کار گرفته شده است. این حیوان نماد نیروی متغیر خورشید و افزایش وکاهش ماه و عظمت شب است. در جادوگری این حیوان دوست و محرم جادوگران و ساحره هاست.گربه موجودی است که با ماوراء طبیعت وگروه شیاطین و اجنه در ارتباط است. در فیلم، گربه معرفِ صورت دوم و چهره دگرگون زنان هاگوارتز و دنیای جادوگرهاست مانند خانم پرفسور مک گوناگول مسئول گروه گریفیندور در مدرسه ای که هری پاتر عضوی از آن است.

اعداد یکی دیگر از مهمترین نمادهای بکار رفته در این مجموعه است. از نخستین فرازهای تاریخ بشری علم اعداد با او عجین بوده، اعداد پدیده ای پر رمز و راز هستند که گویی قوانین حاکم بر آن ساخته بشر نیستند. یکی از قدیسان مسیحی سنت آگوستین اعداد را صورت مثالی هستی مطلق می داند. کارکرد اعداد در دین بیان مفاهیم ماورایی در قالب اعداد از مضامین دیر آشنای پیروان تمام ادیان در تاریخ به شمار می رود. در کتاب عهد عتیق و سفر آفرینش خداوند جهان را در شش روز می آفریند و روز هفتم را برای استراحت خود قرار می دهد. به همین واسطه هفتمین روز مقدس شمرده می شود. در مجموعه هری پاتر به کرات از این نماد استفاده.

به عنوان مثال عدد ۱۰ نماد موجود کامل و نماینده قانون است و عدد ۱۱ تجاوز از قانون و به مفهوم گناه و مخاطره به کار گرفته شده و هری پاتر یازده ساله است و در جشن تولد یازده سالگی اش توانمندی استفاده از نیروهای جادویی خویش را باز می یابد. او یازده ساله است و می تواند از مرزهای قانونی پا فراتر بگذارد و با توسل به اعمال و نیروهای فرا طبیعی به تاریکی و پلیدی غلبه کند. بعضی از اعداد در تمام فرهنگها اعداد نحس به شمار می روند مانند عدد ۶ که عدد شیطان محسوب می شود و نشانه شیطان و وسوسه خلق است. عدد ۶۶۶ رمزی است که نشانگر نیروهای اهریمنی و به صورت برعکس ۹۹۹ خوانده می شود که در اساطیر ۹ عدد نزول قدرت آسمانی بر جهان است و شاید به همین دلیل در سال ۱۹۹۹ جهان منتظر رویداد عظیم بود. زیرا مطابق باور یهودیان و مسیحیان در پایان هر هزاره جهان منتظر ظهور منجی است و از سویی دیگر این عدد با نحوست و شومی همراه است.

در هری پاتر نیکلاس فلامل دوست پرفسور دامبلدور و سازنده سنگ جادو سالی که سنگ را ساخته بوده ۶۶۵ سالگی خود را جشن گرفته و در سالی که ماجرای هری پاتر در آن اتفاق می افتد و ولدمورت در پی بدست آوردن سنگ جادویی است. نیکلاس ۶۶۶ ساله می شود و شاید این اشاره به عدد ۶۶۶ در فیلم دلیل رویکرد ولدمورت مظهر تاریکی و شر برای بدست آوردن قدرت شیطانی سنگ جادو باشد. شماره خزانه ای که ارثیه هری در آن نگهداری می شود ۶۶۷ می باشد که مطابق است با ۱۱ + ۶۶۶ یعنی جمع عدد شیطان با سن هری پاتر که اشاره به غلبه هری پاتر به شیطان و نیروهای شیطانی موجود در فیلم دارد.

تک شاخ دیگر نماد بکار رفته در مجموعه هری پاتر است. به معنای عفت و پاکدامنی خیر تام، فضیلت، قداست عقلانی و جسمانی و فساد ناپذیری است. تک شاخ مسیر آب را در می یابد و شاخ او زهر را در آب تشخیص می دهد و اثر آن را از بین می برد. در فیلم هری پاتر ولدمورت برای بقا و حیات جسمانی خود تک شاخها را می کشد و با خون آنها به حیات خود ادامه می دهد. به عبارتی شیطان بواسطه پایمال کردن پاکی ، فضیلت و قداست عقلانی به حیات پلید خود ادامه می دهد. وقتی ولدمورت تک شاخها را در جنگل می کشد خون جیوه ای آنها بر روی زمین جاری می شود و این کارکرد دقیقا اشاره دارد به اعتقاد کیمیاگران در تعریف نمادین تک شاخ.

کلاه به مفهوم اقتدار و قدرت بکار رفته، تا زمانی که کلاه بر سر است در بردارنده اندیشه است. به تعبیری کلاه یعنی دیدگاه و عقیده، کلاه فیریچی یا مخروطی کلاه رهایی است و نماد آزادی در مدرسه هاگوارتز تمام اساتید کلاه فیریچی بر سر دارند. آنهم بیشتر اساتیدی که چهره مثبت از آنها ارائه شده بود. همچنین کلاه سخنگوی مدرسه که وظیفه قضاوت و شخصیت شناسی دانش آموزان را بر عهده دارد. بر همین مبنا آنها را دسته بندی می کند. در قسمت دوم هری پاتر کلاه توسط ققنوس دامبلدور برای تحویل شمشیر گروه گریفیندور در پیش هری فرستاده می شود و هری بواسطه اینکه گریفیندوری واقعی است می تواند شمشیر گروه را از درون کلاه بیرون بکشد.

آئینه نماد حقیقت، خودشناسی، خرد، فکر و جان است. آئینه عالم انعکاس ماوراءطبیعت و عقل الهی است. سطح شفاف و درخشان آن حقیقت الهی و عقل اعلا است که در خورشید، ماه و ستارگان انعکاس یافته است. انعکاس در آئینه یعنی جهان مادی و ظاهری و همچنین معرفت انسان نسبت به خودش. در باور مسیحی آئینه بدون گرد و غبار مریم عذراست. همچنان که او را آئینه عدالت نیز نامیده اند. آئینه در هری پاتر نمادی از دنیای خیال است. در این مجموعه آنجا که دامبلدور درباره خصلت و ماهیت آئینه با هری سخن می گوید می شنویم که به هری تذکر می دهد آئینه نه معرفتی دارد و نه حقیقتی و فقط خوشبخت ترین انسانها می توانند جلوی این آئینه بایستند و خود را در آن ببینند و آئینه آرزوهای هر فرد را به آن نشان می دهد. این همان کارکرد خیال است که دامبلدور با نگاهی انتقادی از آن یاد می کند.

همزاد پنداری مخاطب کودک با یک جادوگر!

مجموعه هری پاتر به آدمی می آموزد که در دنیای خیال هر آنچه را که آرزو می کند، می تواند به دست آورد در چنین فضایی دامبلدور هری را از سرگرم شدن در برابر آئینه نهی می کند. در مجموعه پر رمز و راز رولینگ مرز واقعیت وخیال درهم آمیخته است.کودک و نوجوانی که همراه هری دوران نوجوانی خود را سپری می کند با رویدادهای آن همزاد پنداری می کند و با استفاده از همین نکته مجموعه هری پاتر،مخاطبان خود را دقیقا به غرق شدن در فضایی که دامبلدور تذکر میدهد دعوت می کند.

قصه ها از این جهت حائز اهمیت می باشند که درباره کودک و کشمکشهای درونی اش در این لحظه از زندگی او که با آن درگیر است سخن می گوید و راه حلهای معینی بدستش می دهد. افسانه های خیالی از موضوعات دینی سرشارند و از اینرو کودک را با جایگاه و اهمیت دین در زندگی آشنا و مانوس می سازند. در قصه های جن و پری شخصیتها یا سراسر خوبند یا سراسر بد و شخصیت دو ارزشی که هم خوب باشد و هم بد وجود ندارد. منظور از قرار دادن این طبایع متضاد در برابر یکدیگر تاکید بر رفتار درست تر یا شخصت نیکوتر نیست بلکه نشان دادن قطبهای متضاد به کودک امکان می دهد که به آسانی تفاوت میان دو شخصیت را دریابد این کار نقش عمده ای در سازماندهی شخصیت کودک در آینده بر عهده دارد. بنابراین در می یابیم که قصه ها تاثیرات فراوانی در روح کودک دارند و برای رشد و ارتقاء هویت او نقش بسزایی ایفا می کنند در حالیکه در دنیای خیالی رولینگ تمام این قواعد زیر و رو شده و دنیای پیچیده ای از شخصیتهای دو بعدی و مبهم به کودکان ارائه می گردد.

هدف وسیله را توجیه می کند!

هری پاترقهرمانی دزد و دروغگو و قانون شکن و کینه جو و.. است!؟ در این مجموعه پیوسته در تمام روند داستان به کودکان آموخته می شود که هیچ چیزی بالاتر از دستیابی به موفقیت نیست حتی اگر مجبور شویم برای رسیدن به آن برخی از قوانین را زیر پا بگذاریم. رفتارهای نادرستی که در هری پاتر به کودکان نشان داده می شود چنان ساده ولی محکم در بطن فیلم جای داده شده اند که برای مخاطب به سختی قابل ارزش گذاری رفتارهای خوب و بد شخصیتهاست. مشخصا صفاتی مانند دروغگویی، بی ارزشی قانون، انتقام جویی، دزدی و موارد متعدد دیگر که به وضوح در روند داستان به چشم می خورد. هری با داشتن شنلی نامرئی ساز قادر است که در هر مکان و فضایی که می خواهد نامرئی شود و به جستجو و کنکاش اطرافش می پردازد و این یکی از خود خواهانه ترین صفاتی است که هری به آن مجهز شده. اینکه او می تواند دزدکی و بدون اطلاع افراد وارد حریم خصوصی آنها شود و از اسرار دیگران مطلع گردد.

او عمویش را تهدید می کند، حیله می زند و فریب می دهد و به قول دامبلدور عیب جو اما مهربان و باگذشت است. یکصد قانون مدرسه را زیر پا می گذارد. او مکرر دروغ می گوید تا خود را از درد سر نجات دهد و به خود اجازه می دهد تا برای گرفتن انتقام از دشمنانش دست به هر کاری بزند. هری از دشمنانش متنفر است. مخاطب داستان او خیلی زود در می یابدکه دشمنان قهرمان خردسال داستان کینه جو و نفرت انگیز هستند باید هری را برای انجام تمام این کارهای به ظاهر زننده ببخشد. رولینگ هم در یک اقدام کاملا تلافی جویانه شخصیتهای بد داستان را با چهره های زشت تصویر می کند او به اندازه کافی دورسلی­ها را به خاطر چاق بودنشان ریشخند می کند و همچنان بچه های ابله مدرسه را به خاطر اذیت کردن هری دست می اندازد.

در هیچ جای مجموعه هری پاتر مرجعی برای مسائل صرفا اخلاقی وجود ندارد تا اعمال و رفتار افراد با آن سنجیده شود. هری با همکلاسیهای خود رفتاری نامناسب و کینه توزانه دارد و به خصوص با مالفوی همکلاسی حسود خود حتی در صحنه هایی این رفتار نا مناسب تبدیل به عملی انتقام جویانه می شود. مشخصا هنگامی که هری با پوشیدن شنل نامرئی ساز مالفوی را به سختی کتک می زند.

ادامه مطلب را در اینجا مطالعه نمایید



(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۵۷۶*۷۲۰)

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: Bartarbin@yahoo.com
  • تلفن:
  • فکس:
  • موبایل:

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.