شبکه سازی اجتماعی مجازی + دانلود



منبع : برتربین

 دانلود  جریان شناسی فضای مجازی – سال 88  pdf   ( حتما دانلود نمایید )

+ شبکه سازی های اجتماعی از فیس بوک تا مساجد 

+ اهداف پنهان فیلم شبکه اجتماعی (The Social network)

+ 
نقد فیلم شبکه اجتماعی  social network

آمار فیس بوک 
بیش از 500 میلیون کاربر
هر کاربر ,میانگین 130 دوست در این شبکه دارد
کاربران بیش از 700 میلیارد دقیقه در ماه در این شبکه وقت میگذارند
حدود 40% از کاربران فیس بوک هر روز به این سایت مراجعه میکنند و.....

  • شبکه سازی های اجتماعی از فیس بوک تا مساجد 
 

در عصر جدید ، ارتباطات عاملی بسیار قوی و محرک جهت پیشبرد اهداف مجموعه ها ، گروهها ، احزاب و ... بوده است . اثرات ارتباطات را در حرکت های اجتماعی همگی به خوبی اطلاع دارند و به اهمیت آن پی برده اند .

یکی از ابزار هایی که می تواند مجموعه ها را به هم پیوند دهد وجود شبکه های اجتماعی است که ارتباطات را سهل تر و انتقال اطلاعات را سریع تر می نماید.

در حال حاضر این شبکه ها که محل و یا روشی جهت برقراری ارتباط بین افراد  می باشد ، تنوع زیادی پیدا کرده . ازبلوتوث گرفته تا سامانه های پیام کوتاه ، سایت ها تحلیلی خبری ، سایت های اشتراک فیلم و تصویر  مانن یوتیوب و  در راس آنها شبکه های اجتماعی مجازی  مانند فیس بوک ، فرند فید ، مای اسپیس و ایرانی های آن مانند بیشمار ، کلوب و ...

در این مطلب قصد دارم تا به مقایسه محاسن و معایب دو نوع از شبکه های اجتماعی در غرب و کشورهای اسلامی بپردازم.

شبکه های مجازی غرب ...

1- ایجاد کننده این شبکه ها عمدتا غرب و بر مبنای فضای مجازی بوده و از ارتباطات رو رد رو و واقعی استفاده نمیکنند. این مورد یکی از ایرادات این نوع شبکه هاست و شما نمی توانید مخاطب خود را یه صورت واقعی بفهمید .این نشناختن یکی از موادر منفی در شبکه ها می باشد.

2- عموما فضای این شبکه ها بر مبنای غیر دینی و بی توجه به ارزشهای دینی و فطری انسان قرار گرفته . سازندگان محلی ایجاد نموده اند که افراد بدون هیچ گونه مرزی و محدودیتی موجب انتشار زندگی خصوصی دیگران می شوند.

3- انتشار هرگونه مطلب با هر محتوایی که برگرفته از آزادی های بی قید و بند تفکر غربی است یکی دیگر از آسیب های جدی این نوع شبکه ها می باشد.

4- البته قطعا این آزادای تا به آنجا پیش می رود که خط قرمزهای غرب مورد خدشه واقع نشوند. به طور نمونه پیگیری هلوکاست یا حذف کردن کلیپ ها یا صفحه هات گروههای مسلمان مانند حماس و حتی اشخاص مانند نصرالله و ... در فیس بوک و پاک کردن تصاویر نسل کشی در غزه  توسط یو تیوب نمونه از خروار ها نمونه خط قرمز غرب است.

5- بر اساس اخبار و اطلاعاتی که بعضا صاحبان این شبکه ها خود به آن اذعان کرده اند ، اطلاعات و داده هایی که در این شبکه ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرد در اختیار سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده و آنها در جهت تامین منافع خود از آن استفاده می نمایند. این خود بازی کردن در زمینی است که آنها برای ما تعیین کرده اند.

6- با وجود اشکالات فراوان ایجاد بستری برای ارتباط اقشار مختلف فراهم گشته و هر کس می تواند از این امکان استفاده نماید. همچنین ایجاد ارتباط سریع و راحت تا آن طرف کره خاکی و انتشار مطالب  یکی از محاسن این شبکه بوده است . (البته با توجه به آسیب ها و خط قرمز ها)

شبکه های اجتماعی اسلامی یعنی مساجد ...

1- تجربه طولانی مدت این شبکه ها به عنوان محلی برای گرد آمدن مسلمانان در کنار یکدیگر از آغاز دین مبین اسلام  تا کنون خود یکی از محاسن بوده به طوری که در طول 1400 سال همیشه عاملی برای استفاده مسلمین بوجود آورده است.

2- حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معایب شبکه های مجازی را برطرف کرده و باعث میشود بتوانیم مخاطب خود را ارزیابی کنیم.

3- ایجاد این محل بر مبنای دین و فطرت انسان بوده و در کنار یاد و شکر خالق هستی موجب رشد روحی و اخلاقی انسان نیز می گردد.

4- انتقال و تبادل اطلاعات گوناگون در این مجموعه ها ی اجتماعی امکان پذیر است و می توان در مورد مباحث گوناگون از سیاسی ، اجتماعی فرهنگی اقتصادی تا حتی اشکال گرفتن و طرح شبهه نسبت به خداوند متعال هم به طرح بحث پرداخت.

در این بین ممکن است وجود داشته باشد کسانی که نتوانند تحمل وصبر نموده و تمامی نظرات را بشنوند اما مبنای این محل بر شنیدن و تحمل افکار بنا شده است. همچنین باید گفت در مورد طرح مسائل هه مانند تمامی موارد دیگر خط قرمز هایی وجود دارد اما این خط قرمز ها در مورد مباحث عقلی و موضوعات عقیدتی ، سیاسی و ... نبوده بلکه در مورد حدود الهی و مباحث اخلاقی می باشد.

در هیج جای دنیا نمی توان جایی را یافت که خط قرمز وجود نداشته باشد . اصل وجود محدودیت ها مورد نیاز و امری طبیعی بوده . اما باید دید این خطوط قرمز در مورد چه مباحثی مطرح می شودو با حدود الهی سازگار بوده یا نه ؟!

5- این شبکه ها امکان ارتباط انسان را حداقل سه بار در روز تامین کرده و روابط انسانی را عمق می بخشد.

6- شاید انتقال داده ها بین مساجد به عنوان شبکه ها مجزا به خوبی صورت نگیرد و امری سخت تر و طولانی تر شود که با به هم پیوستن و یکپارچه شدن این شبکه ها در لوای مساجد واحد و در کنار آن استفاده از ابزارهای ارتباطی روز می توان این خلا ها را پر کرد.

در آخر :

-       قرض اینکه در اسلام و ایران شبکه هایی را داریم که بسیار سالم تر و از نظر محتوایی نیز بهتر از شبکه های اجتماعی مجازی غرب بوده و مبنای آن فطری می باشد . حال اینکه شبکه های اجتماعی غربی بر مبنای دیگری بوجود آمده اند. پس بهتر است این شبکه ها را قوی تر نماییم.

-       همچنین در غرب محل هایی مانند کلیسا و ... مانند مساجد در اسلام  وجود دارد که بتوان از آن استفاده نمود اما به خاطر مرجع نبودن در بین مردم و کم رجوع کردن پیروان آن مذاهب به محل های عبادتی و همچنین تک بعدی بودنشان (ویژه عبادت) نمی توانند مانند مساجد به ایفای نقش بپردازند.

و یا حتی ان جی او ها هم که در ایران مانند دیگر کشور ها وجود دارند از این گستردگی و ارتباط با هم مانند مساجد به بهره بوده و مانند شبکه های مساجد قابل تاثیر گذاری در جامعه نمی باشند.

-        شبکه های اجتماعی مجازی به دلایلی که قبلا ذکر شد ناچارا موجب دوری و ایجاد فاصله در بین انسان ها  گشته و ارتباطات انسانی را مورد خدشه قرار داده که در این مورد هم مساجد بر خلاف آنها موجب ارتباط هر چه بیشتر را فراهم نموده است

منبع : وبلاگ علمدار صبح

-------------------------------------------------------

  • اهداف پنهان فیلم شبکه اجتماعی


نوشته شده توسط جواد افتاده

فیلم شبکه اجتماعی دیروز اکران شد و امروز مقاله ای با عنوان "اهداف پنهان فیلم شبکه اجتماعی" در مجله سروش نوشته ام که به شرح ذیل است:

فیلم «شبکه اجتماعی» (The Social network) به کارگردانی «دیوید فینچر» روز گذشته در امریکا اکران شد، فیلمی که درباره زندگی شخصی و کاری «مارک زاکربرگ» بنیان گذار فیس بوک ساخته شده است.

فیلمنامه «شبکه اجتماعی» را «آرون سورکین» با اقتباس از کتاب «میلیاردرهای تصادفی: تاسیس فیس‌بوک، داستانی از جنسیت، پول، نبوغ و خیانت» اثر بن مزریک و مصاحبه های «ادواردو ساورین» یکی از بنیان گذاران فیس بوک نوشته است و کمپانی «کلمبیا پیکچرز» حامی اصلی این فیلم است.

شعار «شما نمی‌توانید ۵۰۰ میلیون دوست دست و پا کنید بدون اینکه چند دشمن بتراشید» بر پوستر این فیلم نوشته شده است و تهیه کنندگی آن را «ریپورتر اسکات رودین» به عهده دارد. ساخت این فیلم اواخر سال گذشته آغاز شد و طبق برنامه قرار است علاوه بر اکران در امریکا، 15 اکتبر در انگلستان بر روی پرده سینما برود.

از نگاه سینمایی، سوال اصلی این است که آیا این فیلم می تواند با استقبال از سوی مخاطبان مواجه شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، زمانی که فیلمی چون میلیاردهای تصادفی (Accidental Billionaires) که بخشی از آن بر پایه شبکه های اجتماعی بود به نمایش در آمد، یا کتاب تاثیر فیس بوک (The Face book effect) با استقبال مواجه شد، به نظر می رسد تاریخچه به وجود آمدن یک شبکه اجتماعی نیز جالب باشد، زیرا فیس بوک در حال حاضر بیش از 500 میلیون کاربر دارد و بدون شک می تواند مخاطبان زیادی را علاوه بر کاربران خود جذب کند.

مدیریت  جهان با شبکه های اجتماعی

اما از دیدگاه ارتباطات، سوال اصلی این است که هالیود چرا دست به روی پرمخاطبترین شبکه اجتماعی جهان گذاشته است؟ به طور یقین می توان گفت هالیود هیچ فیلمی را بدون هدف نمی سازد، اهداف پنهانی که امروز سینمای امریکا با ساختن فیلم شبکه اجتماعی مد نظر دارد در چند بخش به شرح ذیل ارایه می شود:

درگیری  آنلاین مردم: نکته اصلی این فیلم درگیر کردن کل مردم جهان در شبکه های اجتماعی مجازی است، اما سوال این است که حضور حداکثری مردم جهان در شبکه های اجتماعی مثبت است یا منفی؟ شبکه هایی که با تمامی نکات مثبت، مباحث قابل تاملی نیز دارند.

مجازی و جهانی سازی: امروز روند مجازی شدن مردم، دولت و خدمات انکارناپذیر است و جبر تکنولوژی آن حاکمیت مطلق دارد. برخی از کارشنسان معتقدند، روند مجازی سازی تمام دنیا، ادامه مسیر جهانی سازی است و کشورهای پیشرفته به اسم اهداف بین المللی به دنبال جهانی سازی از کانال مجازی سازی هستند. آنها می خواهند با جذابیت فضای مجازی روند جهانی سازی را به کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه تحمیل کنند.به طور یقین اگر استراتژی مشخص و بلند مدت برای حفظ فرهنگ ملی و بومی در فضای مجازی وجود نداشته باشد، به راحتی عرصه را برای تحقق اهداف آنها فراهم خواهیم کرد.

شبکه  های اجتماعی جایگزین  سازمان ملل: یکی دیگر از دیدگاه ها درباره توسعه شبکه های اجتماعی جایگزین کردن آنها به جای سازمان های بین المللی است و در آینده شبکه های اجتماعی نقش رابط بین دولت – ملت ها با سایر دولت – ملت ها باشند و تمامی مراودات و فعالیت های بین المللی از طریق آنها پیگیری شود.

مدیریت  زمان واقعی جهان فقط  با چند کلیک: امروز پایش (مانیتورینگ) زمان واقعی(Real Time) اطلاعات در شبکه های اجتماعی اگر بزرگترین کاربرد این شبکه ها نباشد، جزء یکی از بزرگترین خدمات آنهاست. پایشی که مبنای تصمیم گیری و مدریت مسوولان می شود و نکته مهم آن این است که بدست آوری یک تصویر مناسب از یک منطقه، کشور یا شهر فقط با چند کلیک قابل دسترسی است. تصویری که می تواند شامل علاقه مندی، نارضایتی، بازار و بسیار اطلاعات دیگر باشد.

جنبش دیجیتال: دیدگاه تکامل دموکراسی توسط شبکه های اجتماعی کاملا مورد پذیرش است، زیرا جنبش های علمی (جنبش متن باز و سایر جنبش های علمی) مبنای توسعه همه جانبه علم و فرهنگ است. به عنوان مثال هم اکنون جنبش مردمی کمک به موسسه خیریه محک در فیس بوک وجود دارد که مردم از طریق این شبکه اجتماعی می توانند به این موسسه کمک مالی کنند. پس می توان این جمله که می گوید شبکه های اجتماعی فضای برای تمرین دموکراسی هستند را رد کرد زیرا شبکه های اجتماعی هدف نیستد بلکه ابزاری برای رسیدن به هدف به شمار می رود.

 نابودی حریم خصوصی: زاکربرگ هدف اصلی فیس بوک را برداشتن حصارها و تبدیل کردن جهان به دنیایی آزادتر، شفاف تر و صادقانه تر است. ولی به قول مجله نیویورکر "سلطان روابط عمومی در زندگی خود بسیار خصوصی است" او نکات بسیار کوچکی از زندگی خود را روی فیس بوک علنی کرده در حالی که بسیاری از مردم جهان تمام زندگی خود را در فیس بوک بازگو می کنند، حال چه طور می توان استنباط کرد که وقتی آقای بنیان گذار به هدف خود پایبند نباشد، ترس از بین رفتن حریم خصوصی مردم مطرح نباشد؟ در حالی که تاکنون چندبار شاهد نقض حریم خصوصی افراد توسط فیس بوک بوده ایم.

کنترل دولت ها: قرار دادن اطلاعات حریم خصوصی به دولت ها و شرکت های تجاری همیشه یکی از مباحث بحث برانگیز حوزه اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی بوده است، شاید در ذهن مخاطب این سوال به وجود آید که وقتی این فیلم به درخواست مدیران فیس بوک تغییراتی کرد، چطور ممکن است که همین مدیران به اسم امنیت ملی و تجارت، اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار دولت ها قرار ندهند؟ و نباید از این جمله زاکربرگ که می گوید، «خیلی ها می خواهند فیس بوک را بخرند و پول زیادی هم پیشنهاد می دهند. ولی هدف ما پول نیست.» به راحتی گذر کرد.

قاعدتا فیلم شبکه اجتماعی بخش زیادی از تاریخچه شکل گیری و روند توسعه فیس بوک را بازگو می کند ولی جهت اطلاع باید گفت، فیس بوک شش سال (فبریه سال 2004) پیش در خوابگاه دانشگاه هاروارد توسط مارک زاکربرگ 20 ساله دانشجوی این دانشگاه راه اندازی شد. ترافیک وب سایت فیس بوک در سال 2009 نسب به سال 2008، 200 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر فیس بوک دومین وب سایت پربازدیدکننده در جهان از نظر الکسا است. شركت مایكروسافت سال گذشته با پرداخت 240 میلیون دلار تنها 1.6 درصد از سهام شبكه اجتماعی فیس بوك را خریداری كرد. این در حالی است که ارزش سهام این شرکت در حال حاضر 33 میلیارد دلار است.

اما سوال اساسی امروز جامعه ایران این است که فیس بوک فرصت است یا تهدید؟ آنچه که مسلم است فیس بوک هدف نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به هدف!


نقد فیلم شبکه اجتماعی social network
 
 

جاسوسی نوین به سبك گوگل

"گوگل پلاس" چیست؟

کلیپ وای بر هتاکین

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: Bartarbin@yahoo.com
  • تلفن:
  • فکس:
  • موبایل:

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.