بررسی شبکه bbc فارسی

رسانه ای سیاسی یا سیاستی رسانه ای شده

مقدمه

جنگ رسانه ای مفهومی است كه چند سالی است در ادبیات ارتباطات بین المللی رواج پیدا كرده است. بر این اساس رسانه‌ها تلاش می‌كنند تا به وسیله موثرترین روش‌های تاثیرگذاری مخاطبان را به سوی خود بكشند.

این امر در مورد كشور ما بطور گسترده ای سازمان یافته است دلایل آن صرفا دلایل سیاسی اجتماعی نسیت بلكه عوامل دیگری برای حساسیت رسانه های گروهی غیر ایرانی نسبت به ایران وجود دارد.

برخی از این دلایل عبارتند از:

- ویژگی های دینی فرهنگی اختصاصی ایرانیان

- ویژگی های اختصاصی زبانی ایرانیان

- ویژگی های قومی فرهنگی ایرانیان

- ویژگی های تاریخی ایرانیان

- ویژگی های زیست محیطی ایرانیان

-وی‍‍ژگی های كنش بین المللی ایرانیان

-...

پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیاری از استراتژیست های فرهنگی غرب خود را با یك سامانه ایدئولوژیك نو روبرو دیدند كه هرگز قدرت و نفوذ آن را تصور نمی كردند راههای مختلفی برای این تهاجم آزموده شد كه در میان آن خونین ترین جنگ ها رقم خورد و چون حاصلی نداشت از چند سال پیش اصلی ترین راه دستكاری ها و تهاجم فرهنگی عنوان شد و در میان این تهاجم فرهنگی راه تهاجم رسانه‌ای روش و منشی فوق موثر خوانده شد اینگونه بود كه یكباره جریان پر سرعت راه‌اندازی شبكه‌های رادیو تلویزیونی فارسی‌زبان، سایت‌ها و جراید نوین شكل گرفت موضوع آن چنان وقیحانه بود كه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای به صراحت راه‌ دگرگونی جامعه ایرانی را رسانه ها عنوان كرد و معاون رییس جمهور آمریكا موضوع جوانان را یك راه استراتژیك برای دگرگونی ایران خواند.

اگر بخواهیم بدون توجه به مجموعه رسانه ای كه فقط در چند سال اخیر برای هدایت فرهنگی ایران پردازش شده به برخی از برترین های این رسانه ها بپردازیم بی شك تلویزیون فارسی بی بی سی یكی از مهمترین و هوشمندانه ترین مجموعه هایی است كه برای تاثیر بر مخاطبان ایرانی و ایرانی تبار تدارك دیده شده است

تاریخچه بی بی سی

« بی بی سی» در 14 نوامبر سال 1922 میلادی یعنی 2 سال بعد از تاسیس رادیو در جهان با نام « بنگاه سخن پراكنی بریتانیا» با مسئولیت محدود تاسیس شد. 

بودجه بخش جهانی بی بی سی توسط دولت و وزارت خارجه انگلیس تامین می شود. 

بخش فارسی رادیو بی بی سی از 8 دی 1319 آغاز به كار كرد.

بخش " وب سایت فارسی بی بی سی " نیز از سال 1379 در اولین سال های گسترش اینترنت در ایران ، آغاز به كار كرد.

این تلویزیون، بخشی از سرویس جهانی بی بی سی است و سومین شبكه تلویزیونی بعد ازشبكه تلویزیونی انگلیسی وعربی به شمار می‌رود. شبكه تلویزیونی بی بی سی فارسی ، فارسی زبانان آسیای مركزی، خاورمیانه و اروپا را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. خبر، بخش عمده و مهمی از برنامه های این تلویزیون است. شبكه تلویزیونی فارسی بی بی سی به صورت رایگان از طریق ماهواره ( هات برد و تل استار 12)، تلویزیون كابلی و نیز آنلاین از طریق سایت bbcpersian.com قابل دریافت است

این شبكه برنامه های روزانه خود را هر روز از ساعت 17 آغاز می‌كند و تا 1 بامداد ادامه می‌دهد. اما به روشنی نشان داد كه در شرایط بحران ساعات برنامه های خود را افزایش می‌دهد. به طوری كه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و درگیری های خیابانی پخش خود را تا حدود 24 ساعت افزایش داد و از این ظرفیت بسیار موثر ارتباطی خود برای هدایت افكار عمومی بهره گیری كرد.  تا پایان اغتشاشات تهران این ظرفیت پخش برنامه ها ادامه داشت و امروز با احتساب تکرار برنامه ها به حدود روزی 12 ساعت رسیده است.

 

بهروز آفاق

وی رئیس منطقه آسیا، در سرویس جهانی بی بی سی، مسئول راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی بوده است.

هدف از راه اندازی شبکه بی بی سی فارسی از زبان بهروز آفاق:

- زبان فارسی برای  بی بی سی خیلی اهمیت دارد. چون صد میلیون فارسی زبان در دنیا داریم.

 - برنامه های رادیو فارسی بی بی سی سالیان سال بودکه در ایران، افغانستان و تاجیکستان شنوندگان زیادی داشت.

- در حال حاضر مخاطبان رسانه ها توجه خود را از رادیو به تلویزیون متمرکز کرده اند.

- برای همین می خواهیم در مناطق مهم دنیا در کنار رادیووسایت، تلویزیون نیز داشته باشیم.

- بخاطر حضور تلویزیون، می توانیم مخاطبان بیشتری نیز برای رادیو و سایت بی بی سی جذب كنیم.

- همچنین تعداد خبرنگاران ما دردنیا بیشتر خواهد شد و اینها نه تنها برای تلویزیون، بلکه برای رادیو و وب سایت هم مطلب تهیه خواهند کرد.

مدیر موقت این تلویزیون یك انگلیسی است و «عنایت فانی» كه بیست و هفت سال پیش به عنوان پناهنده سیاسی وارد انگلیس شده بود، اكنون معاون تلویزیون   بی بی سی است.

دولت انگلیس برای راه اندازی این شبكه، 15میلیون پوند (22میلیون دلار) در بدو امر اختصاص داده است.
تعداد كارمندان این شبكه 150 نفرمی باشد

تلویزیون بی بی سی فارسی در بسیاری از كشورها خبرنگار دارد و به این منظور از خبرنگاران آزاد و حتی رسمی استفاده كرده است. گرچه مدعی جذب نیروهای خود از طریق روش‌های قانونی همچون انتشار آگهی است اما در مواردی خاص از روشهای بازی روانی و یا تماسهای محرمانه با خبرنگاران نخبه نیز استفاده كرده است.

اهداف كاربردی وعملكرد بی بی سی فارسی

-نقش اطلاعاتی در كلیه بحران ها و رویدادهای سیاسی ایران؛

-ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در ایران؛

-تبدیل شدن تلویزیون بی بی سی فارسی به منبع خبری برای ایرانیان دربحران های سیاسی یا اجتماعی؛

- نشان دادن بی طرفی وعدم جانبداری در رویدادهای داخلی ایران در حوضه های مختلف؛

-تلاش برای جذب مخاطبان تحصیلكرده جامعه ایران و جوانان؛

این در حالی است كه با تفاوت بسیار قابل ملاحظه ای به موضوعات مربوط به افغانستان و تاجیكستان نیز می‌پردازد گرچه موضوع ایرانی تباران و فارسی زبانان برای بی بی سی از اهمیت كاملا متفاوتی برخوردار است ، اما به مرور ثابت شده است که نسبت سهم مخاطبان ایرانی ، افغان و تاجیک بسیار متفاوت است.

ایران ----------حدود 95%

افغانستان-------------حدود 4%

تاجیکستان-----------حدود 1%

 

در یك نظرسنجی در وبلاگهای شخصی نظر مخاطبان در مورد پوشیدن لباس مشكی توسط ناجیه غلامی در روز اربعین اخذ شد. پاسخهای مخاطبان بر اساس معیار های زیر طبقه بندی شده است

گزینه اول: احترام به عقاید مخاطبین تلویزیون

گزینه دوم: عوام فریبی

گزینه سوم: جلب نظر مثبت جمهوری اسلامی برای گرفتن اجازه داشتن دفتر و خبرنگار در تهران

گزینه چهارم: زیرا همه چیز زیر سر انگلیسی هاست و خود جمهوری اسلامی را هم خود انگلیسی ها آوردند

 

نتایج نظرسنجی در مورد بی بی سی فارسی

-این شبکه تنها در ده روز اول آغاز بکارخود 12/6درصد بیننده داشته است. كه بطور روز افزون بر مخاطبان آن افزوده شده است.

-ازمیان 87/4 درصد غیر بیننده نیز 34/6 درصد یعنی حدود 30 درصد كل پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد تمایل به دیدن برنامه های این شبكه دارند یعنی در مجموع بصورت بالفعل و بالقوه 42% بیننده میتواند داشته باشد

-60% بینندگان، برنامه های سیاسی خبری را جذابترین برنامه این شبکه عنوان كرده اند

-47% بینندگان در حد زیاد و خیلی زیاد برنامه های این شبكه را بی طرفانه و در جهت اطلاع رسانی صحیح ارزیابی كرده اند.

نتایج نظرسنجی در زمینه مزیت های شبكه بی بی سی فارسی

-بهره‌گیری از ظرفیت بسیار بالای برنامه‌های مستند BBC یك مزیت رقابتی برای این شبكه محسوب می‌شود.

-بهره‌گیری از ظرفیت دسترسی به آخرین اطلاعات علم و فناوری و تولید برنامه‌هایی نظیر  Online  Click مزیت رقابتی دیگر این شبكه می‌تواند باشد.

-استفاده از تیم كارگردانی، فنی و ... BBC باز می‌تواند مزیت رقابتی دیگر این شبكه باشد.

-بهره‌گیری از ظرفیت‌های فن‌آوری در تولید برنامه و فن‌آوری‌های مربوط به استودیوی پخش برنامه و خبر می‌تواند مزیت رقابتی دیگر این شبكه باشد

-ایجاد فضای تعاملی در برخی از برنامه ها و تالارهای گفتگوی چند جانبه میان مخاطبان.

-تكیه بر نظرسنجی و افكار عمومی جامعه.

-تلویزیون فارسی بی بی سی بر پیشینه قوی بی بی سی در عرصه پخش برنامه‌های رادیویی فارسی زبان سرویس جهانی استوار است

-  BBCفارسی به ورود در حوزه‌ها و زمینه‌هایی كه رسانه ملی بدلایل دینی و فرهنگی و یا سیاسی امكان ورود ندارد توجه دارد و این باز به مزیت رقابتی دیگر این شبكه در نزد مردمی كه چندان مذهبی و یا وفادار به نظام نیستند تبدیل می‌شود. عبور از خطوط قرمز در عرصه موسیقی، سینما، مسائل زنان، جوانان.

-بخش خبر BBC فارسی متکی به شبكه خبری گسترده BBC شامل 70 دفتر خبری و بیش از 200 خبرنگار است كه این باز مزیت رقابتی دیگری شبكه را تشكیل می‌دهد برخلاف VOA كه مثلاً بر بستر CNN نروئید تا از توانمندیها و ظرفیت‌های آن بهره ببرد.

-تنوع خبری از حیث موضوعات بر جذابیت آن افزوده است

سیاست ها و روش ها

-تلاش در جهت فاصله گذاری میان دولت انگلیس و رسانه BBC

-ایجاد اقناع در مخاطب نسبت به بی طرفی بی بی سی

-عدم تاخت و تاز به نظام بصورت عریان و از نوع VOA

-چاشنی انتقادات به سیاست‌ها و راهبردهای اصلی نظام با چگالی كم و با ظرافت مطرح می‌شود كه از دلزدگی مخاطبان و احساس سیاسی بودن شبكه جلوگیری كند.

-توجه به ایران به عنوان موضوع مشترك مورد علاقه مخاطبان برخلاف VOA كه از مواضع دولت آمریكا و از مخالفان نظام دفاع می‌كند

-ایجاد فضای شاد و مفرح و پرهیز از صحنه‌های تیره و تار

-عدم مخالفت صریح و زننده با باورها و نهادهای مذهبی و سنتی ایران

عوامل تلویزیون بی بی سی فارسی

-برخی روزنامه نگاران و كاركنان رسانه های مخالف نظام

-برخی مقامات رژیم پهلوی

-برخی از كاركنان رسانه های داخلی كه تطمیع و جذب شده اند

-ضد انقلابیون و پناهندگان سیاسی

-...

 

برخی از دست اندر كاران شبكه بی بی سی فارسی

فرناز قاضی زاده مجری اخبار در برخی از روزنامه های ایران از جمله یاس نو، نشاط و زن كار كرده است .او حرفه تلویزیونی خود را در سال به عنوان مجری یك برنامه روزانه علمی در صدا و سیما آغاز كرد.

داریوش كریمی سردبیر اخبار، پونه قدسی مجری و ناظر

نادر سلطان پور مجری اخبار بی بی سی فارسی حرفه خبرنگاری را با شروع بكار در یك برنامه هفته ای به نام صدای فارسی
برای جامعه فارسی زبان در اونتاریو در كانادا آغاز كرد

سیما علی نژاد حرفه روزنامه نگاری خود را در سال ۱۹۹۰ با نوشتن گزارش برای چند مجله معتبر ایرانی آغاز كرد. در سال ۱۹۹۳ به عنوان خبرنگار و مجری به بخش فارسی رادیو بی بی سی پیوست. او در این رادیو در مقام سردبیر خبر و برنامه های مستند و آنلاین كار كرده است.

جمال الدین موسوی حرفه خود در بی بی سی را در سال 2001 با كار برای مجله آسیای میانه بی بی سی در ایران و افغانستان شروع كرد. پیش از پیوستن به بی بی سی، سردبیر هفته نامه ای برای پناهندگان افغان ساكن مشهد بود

ناجیه غلامی حرفه رادیویی و تلویزیونی خود را در سال 2001 به عنوان گزارشگر بی بی سی فارسی در شهر مشهد آغاز كرد
او نخستین خبرنگار فارسی زبانی بود كه از سوی دولت ایران برای كار برای بی بی سی مجوز گرفت

لارا پطروسیان كه ظاهرا كار مهمی انجام نمی دهد و در بین برخی برنامه ها مانند كلیك صحبت می كند. او یكی از مسوولان اصلی این شبكه است و سالها به آموزش و تربیت نیروی رسانه ای در سرویس های امنیتی اشتغال داشته است. لارا پطرو سیان در كنار عنایت فانی ظاهرا كارهای بسیار معمولی در این شبكه انجام می دهند اما به واقع از مهره های كلیدی هستند

مسعود بهنود كه از افراد اصلی طراحی شبكه بی بی سی فارسی بوده است. او نقش مهمی در شناسایی ، جذب و مصاحبه نیروهای این شبكه داشته است. با این حال اكنون فقط مسئول خواندن روزنامه های ایران است.

بهزاد بلور كه اصلا یك نیروی حرفه ای رسانه ای نیست و بیشتر نقش یك مطرب و شكارچی جوانان را بازی می كند. وظیفه اصلی او شناسایی گروههای زیر زمینی موسیقی و بلند مرتبه كردن آنان و نیز ارزش گذاری بر ابتذال و خوانندگان فراری پیش از انقلاب است.

مهدی ... ( مجری خبر بی بی سی) و دوستانش كه در سفری شخصی به زیارتگاه بهاییان رفته بودند.

صادق صبا از سیاست گذاران بی بی سی در دیدار با آیت اله ‌منتظری

مینا رزقی فیلمبردار

سیاوش اردلان از مكار ترین مجریان بی بی سی و از دست‌اندر‌كاران رادیو فردا

اهداف بی بی سی

1) اهداف اعلامی

2) اهداف پنهان

 

1)اهداف اعلامی

-ارائه تصویر واقعی از ایران وجهان (مسائل سیاسی، تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و...)؛

-پاسخ به نیاز مخاطبان؛

-شكست انحصارصدا وسیما در پخش تلویزیونی؛

-پركردن خلاء رسانه ای در جامعه ایران؛

-پدیدآوردن معیارهای نودرعرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی؛

-هدف سرویس بی بی سی فارسی، تغییر رژیم نیست بلكه تعامل است . ایران یك جامعه پویا ، پرچالش و متفرق است كه فاقد رسانه های مستقل است.

-نبرد بین واقع گرایان و تندروها شدید خواهد بود . بی بی سی می تواند بر آن مباحثات تاثیر گذار باشد و این كار را خواهد كرد . ( تایمز لندن )

2)اهداف پنهان

-تاثیرگذاری بر افكار عمومی در بلند مدت؛

-تغییر نگرش و رفتار مخاطبان؛

-ظرفیت سازی در ساختار فكری مخاطبان؛

-موجه نشان دادن و ترمیم چهره غرب؛

-ایجاد تریبون برای مخالفان و منتقدان نظام؛

-براندازی نرم.

ویژگی ها ی تلویزیون بی بی سی فارسی

-استفاده از منابع غنی و متنوع سرویس جهانی بی بی سی و قدرت باز تولید بسیار زیاد؛

-بهره گیری از 200خبرنگار در بیش از 70 دفتر خبری در دنیا؛

-تعامل خبرنگاران و تهیه كنندگان تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی با رادیو و وب سایت فارسی؛

-پرداختن به موضوعات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی روز برای جذب مخاطبان؛

-توجه ویژه به قشر جوان در برنامه های هفتگی در قالب های موسیقی ، هنری و فرهنگی ، علمی ، فن آوری و ورزشی؛

-معرفی بهترین مستند سازان ایران ، افغانستان و تاجیكستان؛

-پخش برنامه های چالشی و تعاملی چند رسانه ای؛

-بهره گیری از نظرات مخاطبان در برنامه های مختلف به صورت زنده با هدف اعتماد‌سازی و استمرار آن.

-و ...

مروری بر برنامه های اصلی تلویزیون فارسی بی بی سی

برنامه

مخاطب

رویكرد

7 بخش خبری در روز

 

مخاطبان فارسی زبان و ایرانی تباران

 

خبر، بخش مهمی از برنامه های روزانه این تلویزیون  است. خبرگزاری های رسمی وغیر رسمی ، وب سایت ها ، روزنامه ها ، روزنامه نگاران ، گزارشگران و تحلیلگران مستقر در ایران ، امكانات و منابع خبری شبكه تلویزیونی بی بی سی فارسی محسوب می شوند.

برنامه هفتگی سیاسی

علاقمندان به رویدادهای سیاسی

تحلیل مهم ترین رویدادهای سیاسی هفته ، مصاحبه با خبرسازان در داخل و خارج  از ایران و نگاهی موشكافانه به عملكرد دولتمردان و فعالان سیاسی در منطقه و جهان .

امروزی ها

 

   جوانان

 

مسائل جوانان و موضوعات مورد توجه آنها از دیدگاه خود جوانان مورد بررسی قرار می گیرد و تصاویر و كلیپ های ویدیویی ارسالی بینندگان پخش می شود .

كوك

 

علاقمندان به موسیقی

 

برنامه ای هفتگی درباره دنیای موسیقی و پخش تازه ترین موزیك ویدیوهای روز و گفتگو با خواننده ها و نوازنده های معروف و همچنین نوپای ایرانی ، افغانی و تاجیكی

كلیك

جوانان، تحصیلكرده ها ، روشنفكران و      علاقه مندان فناوری روز

برنامه ای هفتگی درباره جدیدترین اختراعات و نو آوری ها در زمینه كامپیوتر و فناوری اطلاعات ، معرفی وب سایت های جدید و جالب همراه با بررسی ابزارهای نوین زندگی .

به عبارت دیگر

 

جوانان ، دانشجویان ، هنرمندان، علاقه مندان به چهره ها و افراد تحصیل كرده

برنامه ای هفتگی كه هر بار در آن با یك شخصیت سرشناس از كشورهای فارسی زبان و جهان گفتگو می شود و همچنین زندگی و فعالیت های حرفه ای هنرمندان و چهره های سرشناس ومحبوب به تصویر كشیده می شود.

نوبت شما

 

طیف های مختلف

پنجاه دقیقه گفتگو میان مجری با تماس گیرندگان چه از طریق تلفن ، وب كم وپیامك  و... در موضوعاتی خاص   و هدایت شده

تماشا

 

هنرمندا ن و جوانان

برنامه ای هفتگی درباره دنیای فرهنگ  هنر ، گفتگو با هنرمندان معرفی تازه ترین آثار در عرصه های مختلف هنری .

اكران 

هنرمندا ن و جوانان

این برنامه به صورت ماهانه به بررسی فیلم های جدید و گفتگو با كارگردانان ، بازیگران و دیگر دست اند كاران دنیای سینما می پردازد .

خبرنگاران

 

مخاطبان عمومی

برنامه ای هفتگی شامل مجموعه ای از بهترین گزارش های تهیه شده توسط خبرنگاران بی بی سی

برنامه های غیر خبری

 

مخاطبان عمومی

 

دو بخش دارد ؛ بخش اول مستندهای تولید شده بی بی سی انگلیسی است كه بصورت دوبله پخش می شود و بخش دوم برنامه های تولیدی خود شبكه است 

ورزش هفت

 

جوانان و ورزش دوستان

برنامه ای هفتگی درباره تازه ترین رویدادهای ورزشی ایران و جهان .

 نمونه عناوین و لوگوی برنامه ها

یكی از آمار و اطلاعات القایی بی بی سی

نمونه برنامه ای كه در آن به اهمیت پرداخت به موضوع همجنس بازی در ایران پرداخته شده بود( برنامه نوبت شما).

اهداف کلی برنامه کلیک

اهداف آشکار : آشنا سازی مخاطبان با علوم و فنون روز، انتقال اطلاعات مربوط به تکنولوژی های نوین و در راس آنها رایانه ، انواع نرم افزار، اینترنت و استفاده گسترده از آن ، موبایل و کارکردهای آن و...
 اهداف پنهان : آموزش روشهای انتقال و تبادل اطلاعات توسط تکنولوژی های نوین ، آموزش و ارتقاء مهارت در بهره برداری از موبایل و تصویر برداری آماتوری و انتقال آنها به مقصد های دلخواه ، آموزش مهارت های فیلتر شکنی در اینترنت و ورود به سایت های مسدود شده، آموزش مهارت در بدست آوردن فیلمها ، موسیقی ها و سایر موارد صوتی تصویری که در غرب ترویج می شود و...

اهداف کلی برنامه نوبت شما

اهداف آشکار: انتقال احساس ارزش و شخصیت به مخاطبان، القای عمیق مخاطب مداری، القای بی طرفی رسانه، بررسی واقع بینانه وقایع مختلف فرهنگی اجتماعی، القای برتری و قدرت رسانه ای خود و...
اهداف پنهان : تخلیه اطلاعات مردمی و شناسایی کیفیت و تلقی های اجتماعی ، القا و انتقال اهداف و مقاصد خود به صورتی بی واسطه به مخاطبان ، طراحی سوالو موضوعاتی که مبنای ذهنی در بسیاری از مخاطبان ندارد، حریم شکنی و حرمت شکنی و...

اهداف کلی برنامه امروزی ها

اهداف آشکار: انتقال اطلاعات روز دنیا به جوانان، ایجاد زمینه های  شور و نشاط در جوانان ، آموزش زندگی مدرن و متجدد به جوانان، القای احساس تشخص و ارزش به جوانان ، ارزش گذاری به آزادی های فردی و...
اهداف پنهان : تغییر تدریجی فرهنگ و باورهای جوانان ، توسعه خاموش و زیر پوستی فساد  و بی بند و باری ، تحریک جوانان به شورش فرهنگی و زیر پا گذاشتن آداب و رسوم و سنتهای بومی و...

اهداف کلی برنامه به عبارت دیگر

اهداف آشکار : برگزیدن کسانی که در جمهوری اسلامی ایران اجازه یا فرصتی برای سخن گفتن ندارند ، پرداختن به واقیت های پشت پرده نظام جمهوری اسلامی با تمرکز در بستر تاریخ ، علنی کردن پشیمانی و تلقی های افراد به تاریخ پیوسته و مطالعه استنادی و اقناعی در جهت اهداف مشخص و ...
اهداف پنهان : باز آفرینی چهره های از یاد رفته و به تاریخ پیوسته فرهنگی ، سیاسی و... برای مخاطبان به ویژه جوانان و نسل حاضر ، باز خوانی افکار اشخاصی ویژه شامل فراریان ، معاندین ، فرقه گرایان منحط و ...

اهداف کلی برنامه صفحه 2

اهداف آشکار : بحث و میزگردهای آزاد  در خصوص موضوعات متنوع، ایجاد شناخت آزادانه از فرایندهای اجتماعی ، سیاسی ،  فرهنگی، بهرمندی مخاطبان از اطلاعات روز و بدون سانسور و...
اهداف پنهان : اقناع مخاطبان نسبت به اهداف و باورهای از پیش طراحی شده ، القای جو سانسور و محدودیت در کشور و لزوم توجه به نقاط هدف مورد نظر ، باورمند کردن بخش زیادی از گروه روشنفکر به اهداف از پیش هدایت شده

اهداف کلی برنامه خبرنگاران

اهداف آشکار: تکرار مجموعه گزارشهای چند روز گذشته برای آنان که مجال دیدن نداشته اند، ایجاد فضایی متنوع و دلنشین در حوزه اخبار از سراسر جهان و...
اهداف پنهان: بمباران مخاطبان با شکلهای جذاب گزارشهای خبری، القای اقتدار رسانه ای از سراسر جهان به مخاطبان و...

اهداف اصلی تهاجم فرهنگی و رسانه ای بی بی سی

-مخدوش کردن چهره ملتها،اقوام و مذاهب  

- تحمیل و حاکمیت ارزشها و فرهنگ خود

-  مشروعیت بخشیدن به اعمال وتوجیه رفتار خود

- تربیت انسانهای مطیع و فرمانبردار

ساز و کار کلی شبكه خبری بی بی سی فارسی

-القای نا امیدی و یاس

-القای غم و افسردگی

-ایجاد رعب و وحشت

-سست کردن اراده

-ایجاد تضاد

-ایجاد خستگی

-ایجاد آشفتگی و پریشانی 

موضع گیری ها

1)داخلی (مثبت و منفی)

2)خارجی(مثبت و منفی)

 

دیدگاه كارشناسان رسانه در باره راه اندازی بی بی سی

 دیدگاه مثبت :

-شكل‌گیری قطب بندی‌های جدید در جغرافیای رسانه‌های فارسی زبان با آغاز به كار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی؛

-تقویت ایده رقابت رسانه ملی با شبكه‌های ماهواره‌ای به لحاظ كمی و كیفی  (با ایجاد تحول در برنامه‌سازی)؛

-انعكاس اخبار احزاب و گروه‌های داخلی كه امكان استفاده از صدا و سیما را ندارند؛

-پخش اخبار دو جانبه و تسهیل در جریان آزاد اطلاعات؛

-دریافت دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با موضوعات مهم ایران و جهان.

دیدگاه منفی :

-مخدوش كردن چهره ایران در جامعه بین المللی با پخش اخبار و برنامه‌های منفی درباره ایران؛

-سخت گیری‌های بی مورد؛

- اثر‌گذاری  بر مردم در انتخابات مختلف با اهدافی خاص؛

- بدست گرفتن مدیریت افكار عمومی ایرانیان در چالش‌های احتمالی آتی ایران و غرب؛

-نقش و تاثیر وزارت امور خارجه انگلیس در شیوه و اولویت‌های برنامه‌ای بی‌بی‌سی

-راه اندازی بی بی سی فارسی بعد از شبكه VOA نقطه آغاز طرحی هدفمند و جدید برای براندازی-رم است ؛

-ظاهربا نزاكت و دمكراتیك رسانه BBCصرفا برای كسب اعتبار و اعتماد مردم است؛

-هم سطح نبودن توان رقابت رسانه های داخلی با رسانه های قدرتمند و با نفوذ خارجی.

 

موضع گیری روزنامه تایمز در باره بی بی سی فارسی

« چرا تلویزیون بی بی سی فارسی برای ایران ضروری است ؟!»

-خطر مهلك بودن بی بی سی برای احمدی نژاد و سپاه پاسداران ؛

-تاكید بر تاثیر گذاری عمیق بر روی میلیونها فارسی زبان در ایران ، افغانستان و تاجیكستان

-تاكید بر تاثیر گذار بودن بی بی سی در انتخابات ؛

-تعامل ، هدف سرویس بی بی سی فارسی با تهران ؛

-شكستن انحصار تهران در پخش برنامه های تلویزیونی ؛

-مشابه بودن واكنش تهران با واكنش مقامات شوروی مبنی بر تعطیل نمودن بی‌بی‌سی؛

-تاكید بر موفق شدن بی بی سی در جذب مخاطبان ؛

-آزادی بیان یك پیش شرط برای آزادی و مردم سالاری است ؛

-بی بی سی متنفذ ترین پخش كننده اخبار رادیویی و تلویزیونی در بین مردم ایران است ؛

-رسانه ای حرفه ای است كه با معیارهای رسانه های داخلی ایران قابل قیاس نیست .

 

موضع گیری نمایندگان مجلس وبرخی مطبوعات انگلیس

-انتقاد از اقدام بنگاه سخن پراكنی بریتانیا (بی‌بی‌سی) در راه اندازی شبكه فارسی زبان؛

-نامیدن بی بی سی به عنوان امپریالیسم رسانه‌ای؛

-خنده‌دار بودن صرف پول برای راه‌اندازی شبكه تلویزیونی فارسی با توجه به فیلتر كردن وب سایت فارسی بی‌بی‌سی توسط دولت ایران.

 

تلویزیون فارسی BBCوچالش های پیش رو

1)چالش های بی بی سی قبل از آغاز فعالیت :

-چالش های اعتبار ؛

-مشروعیت ؛

-سیاست گذاری ؛

-دروازه بانی ؛

-برجسته سازی ؛

-نیروی انسانی.

2)چالش های كنونی :

-نداشتن دفتر مستقل در ایران ؛

-شیوه تولید ؛

-پرداخت تلویزیونی ؛

-فقدان ارتباط سازمان یافته  با مقامات رسمی ایران به عنوان مهم ترین پایگاه تولید برنامه .

 

سیاست ها و روش ها

-تلاش در جهت فاصله گذاری میان دولت انگلیس و رسانه BBC

-ایجاد اقناع در مخاطب نسبت به بی طرفی بی بی سی

-عدم تاخت و تاز به نظام بصورت عریان و از نوع VOA

-چاشنی انتقادات به سیاست‌ها و راهبردهای اصلی نظام با چگالی كم و با ظرافت مطرح می‌شود كه از دلزدگی مخاطبان و احساس سیاسی بودن شبكه جلوگیری كند.

-توجه به ایران به عنوان موضوع مشترك مورد علاقه مخاطبان برخلاف VOA كه از مواضع دولت آمریكا و از مخالفان نظام دفاع می‌كند

-ایجاد فضای شاد و مفرح و پرهیز از صحنه‌های تیره و تار

-عدم مخالفت صریح و زننده با باورها و نهادهای مذهبی و سنتی ایران

تهدیدات

-نقش شبكه های ما قبل BBC فارسی ایجاد مزاحمت های موضعی و مقطعی و حداكثر تقابل با برخی از ارزشها و هنجارهای جامعه بوده اما BBC فارسی در موضع مدیریت و هدایت فرهنگ و افكار عمومی بخش های خاموش جامعه است. لذا در اینجا رقابت جدی میان رسانه ملی و BBC فارسی است. BBC فارسی در ماركت رسانه ای ایران روی آن بخش تمركز كرده و خیمه زده است كه صدا و سیما در جلب اعتماد و توجه به نیازهای آنان چندان موفق نبوده است لذا ضریب موفقیت BBC فارسی در این بخش افزایش می یابد.

-ایجاد تراز جدید در پیش روی دیگر كانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان.  بطور قطع در آینده شاهد تغییر رویه VOA و دیگر كانالهای ماهواره ای خواهیم بود BBC فارسی نقش Role Model را برای این شبكه‌ها بازی خواهد كرد.

-این شبكه می‌تواند صدا و تصویر جمعیت خاموش ایرانیان داخل و خارج كشورباشد و در چارچوب خط پنهان سیاست‌های براندازی نرم انگلیس و غرب عمل میکند

-امكان گسترش همكاریها با این شبكه از میان چهره ها و تخصص‌های مختلف هنری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی داخل و خارج از كشور قابل پیش‌بینی است

-بنظر می‌رسد این شبكه درصدد باز‌آفرینی یك تصویر جدید از ایران و ایرانی براساس نگاه همان قشر سكولار و غیرمذهبی است طرح سرود ”ای ایران ای مرز پرگهر“ به عنوان سرود ملی ایران

-این شبكه درصدد ایجاد گروه‌ها و شخصیت‌های مرجع جدید خارج از چارچوب نظام است

-بنظر می‌رسد این شبكه در صددگسترش چالشهای نظام و قوانین اسلامی در حوزه مسائل زنان و دیگر بخش هاست

- BBCفارسی درصدد است مشاركت و همكاری جریانات  روشنفكری سكولار و بعضاً دوم خردادی را جلب نماید. اصحاب روزنامه‌های تعطیل شده جزء این گروه‌اند و البته این كشش می‌تواند دوطرفه باشد. شركت بهنود، ایازی، فاضل میبدی، شمس الواعظین در برنامه های بی بی سی در طول ده روز گذشته

-نمایان ساختن چهره پنهان و زیر پوست شهر از قبیل پارتی‌ها، و روابط اجتماعی هنجارشکنانه

-القای شكاف‌های اجتماعی، شكاف نسلی، و رواج پوچی در جامعه

-هیچ برنامه و مطلبی بدون هدف و صرفاً برای سرگرمی و جذب مخاطب نیست مهندسی پیام بخوبی در آنها مشهود است و بعضاً برای ما نکته آموز است

 -شكاف و گسل های جامعه را عمیق تر، گستره و عمق فرهنگ غیر رسمی را بیشتر و تفاوت آن را با فرهنگ رسمی و هنجارهای مورد قبول جامعه بارزتر می سازد

-جامعه بسته  ما (از حیث اختلاط با دیگر مذاهب و فرهنگ ها) را، بسرعت باز خواهد كرد و در معرض انواع شبهات اعتقادی و فرهنگی قرار خواهد داد و در نتیجه مدیریت فرهنگ وافکار بخش هایی از جامعه  را بشدت با چالش مواجه خواهد ساخت

-این شبكه درصدد است پیوندی میان مردم ایران و فعالان فضای سایبر (اینترنت) برقرار كند. آدرس دهی مرتب به مردم درباره این سایتها و وبلاگها در جهت ایجاد اطلاعاتی از این فضا برای مردم و دسترسی آنان به یك آرایش رسانه‌ای جدید تلقی می‌شود

-این حركت به معنای شبكه سازی سیاسی اجتماعی و ایجاد تحرك بیشتر در میان آنها و آدرس دهی مرتب به جامعه در مورد وجود چنین شبكه ای است که البته در شرایط ناآرام اجتماعی، می تواند مخاطرات بسیار مهم امنیتی را بدنبال داشته باشد

-تلاش در رمز گشایی نسبت به سیاستهای پنهان رسانه و یا سیاستهای مسئولان نظام

* روزنامه نگاران روزنامه های توقیف شده  :

- سینا مطلبی ( وی كه درایران در روزنامه های مختلف مطالب سیاسی ، ورزشی و سینمایی می نوشت پس از فرار به هلند بلافاصله به بی بی سی فراخوانده شد).

- امید حبیبی نیا ( روزنامه نگار روزنامه های زنجیره ای و مدیر سایت ضد انقلابی « آزادی بیان» كه از سوئیس برای مشاوره در زمینه مخاطبان احتمالی تلویزیون فارسی بی بی سی فراخوانده شده و سال گذشته نیز یك نظر سنجی برای بی بی سی انجام داد ) .

فرناز قاضی زاده ( از افراد فراری نشریات زنجیره ای )

* برخی مقامات دولتی:

عبدا... رمضان پور ( معاون وزیر ارشاد دولت سابق )

* برخی از كارمندان صدا و سیما :

- نعیمه نامجو ( جام جم )

- مجید خیام دار ( جام جم )

- سعید توفیقی ( جام جم )

* مدیران سایت های ضد انقلاب :

- فرشاد بیان (مدیر شركت ایران گویا " سایت روز")

- جمشید برزگر (پیشتر مدیر سایت رادیو فردا در پراگ بود، اكنون مدیر سایت بی‌بی‌سی فارسی است).

 * روزنامه نگاران قدیمی :

- عمید نائینی، سیما علی نژاد

- مسعود بهنود به عنوان مشاور و برنامه ریز

 * ضد انقلابیون پناهنده به خارج از كشور :

- عنایت الله فانی ( 27 سال پیش به عنوان پناهنده سیاسی وارد انگلیس شد و اكنون معاون تلویزیون است ) .

- سردبیر تلویزیون ، همان سردبیران سابق سایت و رادیوی فارسی  بی بی سی هستند .

 

مهمترین محور های القایی و شیوه های تبلیغی تلویزیون فارسی بی بی سی

-توجه و تمركز بر تحركات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری.
-فضا سازی و حاشیه سازی رسانه ای در خصوص تحولات جاری ایران.
-مصاحبه های مكرر با كارشناسان و برخی فعالان سیاسی ایران.
-بزرگنمایی تجمع و راهپیمایی مخالفان.
-پیوند زدن اعتراضات ایرانیان خارج از كشور با اعتراضات داخلی كه اساسا ماهیتی متفاوت دارند.
-متهم كردن ایران به عدم پایبندی به دموكراسی.

مهمترین محور های القایی در روز انتخابات

-ادعای جناحی عمل كردن صدا و سیما در راستای اعتبار زدایی از آن
-اعتراف به حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای به منظور بهره‌برداری‌های بعدی
-القای دخالت بسیج و سپاه در انتخابات و برجسته سازی آن
-القاء نا سالم بودن انتخابات
-القاء اینكه آمریكا با احتیاط نتایج را دنبال می كند
-ایجاد شبهه و تقلب در نحوه شمارش آراء

-تبدیل جشن شادی انتخابات به جشنواره سوگ
-القای سكوت نكردن كاندیداهای رقیب در برابر تقلب
-القای تهدید آمیز بودن پیام رهبری
-القای امنیتی شدن فضای شهر تهران
-القای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور طبقه پایین
-القاء بهت و حیرت مردم از نتیجه آراء
-عادی جلوه دادن تقلب در انتخابات ایران

-شبهه در صیانت از آراء
-القای حمایت تمامی قومیت ها و شهرها از آقای موسوی
-مایوس كنده بودن پیام رهبری برای اصلاح طلبان
-شبهه در صیانت از آراء
- القای ناكارآمدی و جانبدار بودن نهادهای داوری كننده

 نتیجه:

بسیاری از ما رسانه های غربی را به نظم بسیار دقیقی در ساعت پخش برنامه ها می شناسیم.
اما شبكه بی بی سی فارسی از 2 ماه قبل از انتخابات رفتارهایی كرده است كه باید در خصوص آن سوالاتی پرسید:

1-چرا بی بی سی از حدود 2 ماه قبل از انتخابات ایران برنامه های خود را به طور ویژه ای تغییر داد؟

2-چرا شعار بی بی سی فارسی از آغاز كه ما برای تمامی فارسی زبانان از جمله افغان ها ، تاجیك ها و سایر فارسی گو ها برنامه پخش می كنیم و نه فقط برای ایرانی ها یك باره رخت بر بست و تمامی بی بی سی در اختیار ایرانیان قرار گرفت؟

3-چرا بی بی سی فارسی در چند نوبت از برنامه های خود از یك ماه قبل از انتخابات كاملا نظم و رنگ و لعاب برنامه هایش را تغییر داد و برنامه هایی همچون“ هفته ایران“ و ... راه اندازی كرد
و یا برنامه آپارات كه مستند پخش می كند با نام ویژه برنامه های انتخاباتی اقدام به پخش مستند كرد كه همه آن مستند ها در جهت سیاه نمایی و فلاكت ایرانیان بود؟

4-با چه ظرفیت فنی ، انسانی ، مالی و... شبكه بی بی سی فارسی از روز پس از انتخابات یكباره تمامی برنامه‌های خود را كه بیشتر بستری برای جذب مخاطب بود (همچون مستند‌های زیبا، ورزش، برنامه‌های جوانان و ...) فرو ریخت و حذف كرد و تمامی این شبكه ویژه انتخابات شد؟

5- آیا باور پذیر است كه یك شبكه حرفه ای همچون بی بی سی فارسی با برنامه ریزی بسیار دقیق پس از آنكه به بهانه روز انتخابات برنامه های 8 سات در روز خود را 24 ساعته كرد ، یكباره همسو با اغتشاشات برنامه های خود را به 22 ساعت در شبانه روز افزایش دهد؟

6- آیا می‌توان پذیرفت كه به فاصله چند ساعت پس از پارازیته شدن بی بی سی فارسی تغییر در فركانس و ماهواره پخش كننده ایجاد شود؟ آیا یك شبكه معمولی این همه قدرت انعطاف تكنولوژیك ، انعطاف مالی و انعطاف نیروی انسانی دارد؟

7- آیا نمی دانیم كه تمامی پول بی‌بی‌سی فارسی را وزارت خارجه انگلیس و دستگاه‌های امنیتی این كشور تامین می كنند؟

8- آیا نمی فهمیم كه این شبكه موج سواری خود را در كشور ما بر اساس خلاء های رسانه ای و اطلاعاتی آغاز كرده است؟

منبع : والاترین

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: Bartarbin@yahoo.com
  • تلفن:
  • فکس:
  • موبایل:

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.